تحلیل 1 ماه پیش
همنشینی سخت و آسان
آثار سیدعلی میرفتاح در مجموعه‌ی اخیرش با عنوان «کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند» با تکرار عناصری از میان حیوانات و به طور خاص کرگدن، فیل و پرندگان در گالری ارتیبیشن روی دیوار رفته است. 
تحلیل 4 ماه پیش
خیال و خاطره‌ی سورئال
اثر به پیروی از شیوه‌ی کار سورئالیست‌ها عناصر نامتجانس را کنار هم نشانده و تصور بیننده از فضای قابل درک را بر هم زده است. 
تحلیل 5 ماه پیش
درخت، شمایلی از زیست آدمی
طبیعت به واسطه‌ی اینکه به هنرمند امکان کاوش در تغییر نور و درک رنگ را می‌دهد، نقطه شروعی برای دستاوردهای بزرگی بوده که چهره هنر را برای همیشه تغییر داده است. برای بسیاری، نقاشی کلود مونه، به‌ویژه مجموعه او در مورد نور کلیسای جامع روئن و باغ ژاپنی نور و طبیعت در هنر را نشان داد. واسیلی کاندینسکی، هنرمند انتزاعی پیشگام، از طبیعت به عنوان نقطه شروع نقاشی‌های خود استفاده کرد، که بر مفهو...
تحلیل 5 ماه پیش
مجسمه‌سازی با سه رویکرد
مجسمه‌سازی در شکل‌گیری مسیر مدرنیست‌های ایران نقش مهمی داشته است. تاثیر مجسمه‌سازی در مدرنیسم ایران چه از طریق آثار ژازه تباتبایی که ضایعات را به هنری ماندگار رسانده و چه در آثار تناولی با نگاه به سنت‌های کهن و چه در آثار بیان‌گرایانه‌ی فاسونکی مشهود است.  
تحلیل 5 ماه پیش
چیدمان محبوب مدرنیست‌ها
از رویکرد ملهم از کوبیسم در آثار کاکو تا نگاه سورئالیستی #عبدی_اسبقی یا خطوط کمینه‌گرای #منوچهر_یکتایی، طبیعت بی‌جان در هنر به چشم می‌آید. طبیعت بی‌جان با وجودی‌که عمر چندانی در هنر ایران ندارد اما به عنوان موضوعی محبوب در هنر مدرنیسم همیشه به کار رفته و خیلی زود به موضوعی جذاب برای نقاشان تبدیل شده است.
تحلیل 5 ماه پیش
جایی برای همه‌ی هنرمندان
12 دانشجوی هنر در دو دانشکده‌ی هنرهای تزئینی و هنرهای زیبا، تالار ایران را از تیر ماه سال 1343 تا 1357  تاسیس کردند. رویین پاکباز، منصور قندریز، محمدرضا جودت، فرامرز پیلارام، مرتضی ممیز، سیروس مالک، مسعود عربشاهی، صادق تبریزی، فرشید مثقالی، قباد شیوا، هادی هزاوه‌ای و پرویز (محمد) محلاتی،  این تالار را  تاسیس کردند و به فاصله‌ یک سال بعد با مرگ نا‌بهنگام منصور قندریز (...
تحلیل 6 ماه پیش
بلور عشق
آنجا که بنیاد ما در میان گذشته و آینده قرار می‌گیرد و تمام زیبایی حیات را در لحظه می‌یابیم از نگاه علی رستگار به مانند فشردگی میان صخره‌های سنگ است. 
تحلیل شهرزاد رویایی | 6 ماه پیش
از «استتیک» تا «گورکی»
مارکو گریگوریان، سال ۱۳۳۳ (۱۹۵۴) از ایتالیا به تهران بازگشت و گالری استتیک را در ضلع جنوب‌غربی میدان فردوسی تأسیس کرد. مکان گالری در ساختمانی است که گویا محل زندگی و کار او نیز بود. ساختمان این گالری همچنان و تا امروز پابرجا مانده است. هر چند این گالری بعد از 5 سال و در سال 1338 تعطیل شد، اما سرآغاز تأسیس گالری‌ها و نهادهای دیگر فرهنگی و هنری به دست مارکو گریگوریان شد.
تحلیل شهرزاد رویایی | 7 ماه پیش
گالری آپادانا: نخستین کاشانه‌ی هنرهای زیبا
داستان اولین گالری ایران با محمود جوادی‌پور، حسین کاظمی و امیرهوشنگ آجودانی به سال 1328 با نام گالری آپادانا یا کاشانه‌ی هنرهای زیبا به نشانی: خیابان شاه‌رضا، نزدیک دروازه دولت، اول بهار رقم خورد. ساختمان این گالری همچنان در همان نشانی باقی مانده است؛ یعنی خیابان انقلاب کنونی، سر نبش خیابان بهار. جوادی‌پور و کاظمی، هر دو، از نخستین فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران...
تحلیل 7 ماه پیش
آب‌تنی با رنگ‌ها
گریختن از شعاع آتشین خورشید بر آب‌های رنگین، تابستان را به ذهن متبادر می‌کند. تاکنون تابستان بهانه‌ای برای غوطه‌ور شدن در آب بوده و اکنون نیز تابستان بهانه‌ای برای مروری بر آثاری با تمرکز بر آب‌تنی و خلق هنر لحظات حاصل از تفرج تابستانی در اطراف آب‌هاست.