Posts
گفتگوی ویژه همشهری با آرتیبیشن

گفتگوی ویژه همشهری با آرتیبیشن

همشهری جوان , آرتیبیشن
سرک کشیدن در کار اعضای یک تیم جوان که گالری مجازی دارند و از پس هرکاری در حوزه ی آی تی برمی آیند.

آمده اند دروغ بگویند، آن هم مجازی. با این که خیلی ها معتقدند هنر باید ملموس باشد ولی بچه های گالری مجازی «آرتیبیشن» ثابت کرده اند که می شود آثار تجسمی را هم به دنیای مجازی برد و حسابی هم مورد توجه قرار گرفت. بچه های آرتیبیشن با هزینه ی شخصی گالری مجازی ای راه اندازی کرده اند که تا حالا نه هزار اثر را برای نمایش و فروش گذاشته است. برخلاف نمونه های مشابه، در این گالری هر اثری و با هر کیفیتی دیده نمی شود و تنها آثاری اجازه ی نمایش پیدا می کنند که از فیلترهای خاص کار شناسان عبور کرده باشند. مدیران جوان این گالری مجازی معتقدند که هنر ایران در دنیا شناخته شده نیست و می شود با ارائه ی این آثار به هنر شناسان جهانی، جهش بزرگی در شناساندن هنر ایرانی انجام داد. حسین محسنی و علیرضا جوادی می گویند در ابتدای شیب صعودی توجه دنیا به هنر خاورمیانه هستیم و در آینده ای نزدیک چشم هنردوستان جهان به خاورمیانه خواهد بود.

همه برای هنر، هنر برای همه

خیلی طول کشید تا به نقطه ی قابل قبولی برسیم و بتوانیم اعتمادسازی کنیم. خریداران آثار هنری معمولا دوست دارند، اثر را از نزدیک ببینند و لمس کنند و کار سختی بود که قبول کنند، از طریق سایت اثری را بخرند. الان حتی از خارج از کشور هم درخواست خرید داریم. یک مشتری داشتیم که اثری ده میلیون تومانی را از استرالیا سفارش داد. خیلی به ما اعتماد کرد و از طریق صرافی پول را برای ما واریز کرد. ما مشکلات زیادی در انتقال وجه و محصول به خارج از کشور داریم ولی خریدارهایی از لبنان، اروپا و آمریکا داشتیم که دغدغه شان این بود که چطور پول را به دست ما برسانند. شرایط سخت شد و در   نهایت از خرید منصرف شدند. ما کارمان را درست انجام داده ایم و برای مشتری اعتمادسازی کرده ایم اما دیگر انتقال پول به کشور که وظیفه ی ما نیست و مسئولان کشوری باید بسترسازی کنند. تا قبل از ورود ما به این فضا، گالری مجازی از نظر قانونی تعریف شده نبود و تنها فروشگاه هایی بودند که صنایع دستی می فروختند. کم کم مجوزهایی هم برای این کار صادر شد و امسال وزیر ارشاد وقت، اولین گالری مجازی کشور را افتتاح کرد که بعدا عنوان اولین را برداشتند چون ما خیلی زود تر شروع به کار کرده بودیم. گروه ما جوان و خلاق است و مدام ایده های مختلف برای کار ارائه می شود؛ مثلا ما در سایت و اپلیکیشن هایمان بخش مجموعه داران را داریم که در هیچ گالری ای نیست، حتی در نمونه های خارجی هم بخشی مختص به مجموعه داران نمی بینیم. همچنین بخشی برای معرفی خود هنرمندان داریم که می توانند مجموعه ی آثار و رزومه شان را به نمایش بگذارند. ما حتی برای کسانی که در حوزه ی پژوهش فعال هستند هم بخشی را در نظر گرفته ایم تا نتایج تحقیقاتشان را در اختیار دیگران بگذارند یا مقاله هایشان را به فروش برسانند.

گفتگوی ویزه همشهری جوان با آرتیبیشن

در بخش بلاگ هم اخبار روز و فیلم های آموزشی در ژانرهای مختلف هنری را ارائه می دهیم تا تمام نیازهای مخاطب را مرتفع کرده باشیم. میانگین ماندگاری هر کاربر در سایت ما نیم ساعت است، در حالی دقیقه و کمتر است. به ۱۵ که میانگین حضور در سایت های مشابه خارجی همین دلیل از نظر زمان  بازدید در میان سایت های هنری ایرانی بین پنج  سایت بر تر جهان هستیم، البته بخشی از بازدیدهای ما روی ۵۰سایت اول و اپلیکیشن هایمان است که در آمار بازدید حساب نمی شوند. با این که هیچ فعالیت خاصی در بازارهای جهانی نداشته ایم ولی بازدیدکنندگان زیادی از خارج از کشور داریم. سایت، دو زبانه است و قرار است به جز فارسی و انگلیسی، فرانسوی و عربی را هم به زبان های سایت اضافه کنیم. همچنین قصد داریم به زودی یک دفتر در فرانسه راه اندازی کنیم و تعداد هنرمندان و آثار خارجی را هم به مرور افزایش دهیم. الان چند هنرمند از کشورهای عراق، هند و انگلیس داریم و دفتر فرانسه می خواهد هنرمندان بیشتری را برای حضور در سایت ترغیب کند، چون نگاه اصلی ما، حضور قدرتمند در بازار بین المللی است و در حال قرارداد بستن با یکی دو گالری خارجی هستیم و قرار است نمایشگاهی هم از آثار منتخب گالری در خارج از کشور برگزار کنیم. 

حامی شهرستانی ها

یک ویژگی دیگر گالری مجازی از بین بردن دست واسطه هاست. هنرمندان از طریق سایت ما مستقیما با خریدار در ارتباط هستند و درصد از قیمت فروخته شده به ما پرداخت می شود در حالی که ۲۰تنها درصد قیمت ۲۰ پیش تر اثر هنری چند دست می چرخید و در   نهایت فروش به دست هنرمند می رسید. از ابتدای پاییز که فصل هنر محسوب  اثر فروخته ایم. با این حال مسائل اقتصادی ۴۰ می شود، تا الان بیشتر از باعث شده خرید و فروش آثار هنری شاهد رکود باشد و خیلی از گالری ها ضررده باشند. مسئله ای هم که نمی شود خیلی با آمار نشانش داد، این است که ما برای گالری ها و حراجی ها هم جذب مشتری می کنیم؛ مثلا کسانی هستند که اثر را در گالری ما می بینند ولی می روند از گالری فیزیکی خرید می کنند. در عین حال با چند گالری و حراجی هم قرارداد بسته ایم و بخش آن لاین ماجرا را برگزار می کنیم. این ها را خیلی نمی شود براساس آمار مشخص کرد. تمرکزگرایی در هنر ما وجود دارد که باعث می شود آثار هنرمندان شهرستانی به خوبی دیده نشود. برای همین نمایشگاهی فیزیکی به اسم ایرانشهر برگزار کردیم تا هنرمندان شهرستانی هم فرصت این را داشته باشند که آثارشان را به علاقه مندان، مجموعه داران و خریداران معرفی کنند. از نظر ما هنرمند شناخته شده که آثارش را می فروشد، باید برای هنرمندان کمتر شناخته شده، زمینه فراهم شود تا بتوانند خود و اثرشان را ارائه کند.

ایرانشهر، دیروز با حضور نامداران هنر ایران افتتاح شد

بعضی هنرمندان آثارشان را در اختیار ما می گذارند تا خریداران بتوانند از نزدیک، اثر را ببینند. اگر هم خریدار از یک کار خوشش بیاید، نمونه های مشابه همان کار را نشانش می دهیم تا با فراغ بال خرید کند. بیشتر مخاطبان ما گالری گرد ها و هنردوستانی هستند که هنر را می شناسند و می خواهند از این طریق لذت ببرند. بعضی هم به دید سرمایه گذاری دست روی اثری می  گذارند. یعنی یک اثر را خریداری می کنند با این دید که به زودی ارزشمند می شود و امکان دارد از این طریق سود کنند. فروش ما به هر دو گروه خوب و قابل قبول بوده. معمولا خانم ها بیشتر از گالری ها استقبال می کنند، برای ما سال است، ۳۰ هم همین طور است. رنج سنی مخاطبانمان هم بالای  سالی پیدا می شود که بخواهد در این حوزه ۳۰چون کمتر جوان زیر هزینه کند. با این حال جوانی هم بوده که یک بار به گالری آمده و  میلیون تومان خرید کرده و رفته. همچنین کسی ۲۰خیلی سریع  هزار تومان را به سختی پرداخت کرده. همین الان ۵۰۰هم بوده که یک اثر در دفترمان هست که مشتری گفته من الان مشکل مالی دارم ولی خیلی دلم می خواهد این نقاشی را بخرم اگر ممکن است به کسی نفروشید تا فلان موقع بیایم و بخرمش. ما هم با صاحب اثر صحبت کردیم و شرایط را توضیح دادیم و اجازه گرفتیم اثر را دیگر به کسی نشان ندهیم تا مشتری اصلی شرایط مالی  خرید نقاشی را  هزار ۵۰۰ به دست بیاورد. بازه ی قیمت آثار خیلی وسیع است و از تومان شروع می شود تا بالای یک میلیارد. خیلی از آثار در سایت نیست؛ مثلا اثری از آقای صادقی داریم که بیش از یک میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. 

مطالعه کامل گزارش در فایل pdf ضمیمه می باشد.

دانلود فایل

 

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments