Posts
پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان آغاز شد

پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان آغاز شد

۱۰ روز با عکاسان , خانه‌ی هنرمندان ایران
افتتاحیه پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان با حضور عکاسان و انجمن‌های عکاسی، قدردانی از انجمن‌های تخصصی عکاسی و رونمایی کتاب "روزهای انقلاب"عصر جمعه ۱۹ آذرماه در تالار شهناز خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

در آغاز این مراسم مجید رجبی معمار؛ مدیرعامل خانه‌ هنرمندان گفت: خانه‌ هنرمندان ایران با افتخار میزبان عکاسان است و ظرفیت‌های این خانه در خدمت جامعه‌ی عکاسی است. انجمن عکاسان ایران چند  سال است که تشکیل شده و امروز یکی از فعال‌ترین انجمن‌های هنری است که عکاسان پیشکسوت و جوان از سراسر کشور در این انجمن عضو هستند و انجمن‌های تخصصی عکاسی نیز با این انجمن همکاری دارند.

رجبی معمار در ادامه گفت: ۱۰ روز با عکاسان علاوه بر نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌هایی را برگزار می‌کند و برای این دوره نیز شعار "عکاسی امروز، فرصت‌های جدید" انتخاب شده است. امروز هیچ هنر و صنعتی مانند عکاسی نیست که همه مردم با آن ارتباط داشته باشند و در حال حاضر با حجم  تولیدی  میلیاردی عکس گرفته می‌شود. با توجه به فرصت‌های جدید عکاسی، مخاطراتی هم ممکن است در شبکه‌های مجازی داشته باشد که انجمن‌ها در فضای مجازی بهتر عکس گرفتن را می‌توانند آموزش دهند.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با گرامیداشت یاد سیدمحمود موسوی، اصغر بیچاره، علیقلی ضیایی و فرامرز قهرمانی‌فر گفت: امروز هفت انجمن تخصصی عکاسی مفتخر است که میزبان شماست.

زنده‌روح در ادامه با اشاره به فعالیت انجمن عکاسان ایران گفت: انجمن عکاسان ایران در سال جاری تمام تلاش خود را برای الگو سازی و آینده‌نگری از طریق ساختارسازی کمیته همایش‌ها و جشنواره‌های خود بود و با جلسات متعدد و برنامه‌ریزی مدون، برنامه‌ای را در دست تدوین دارد بتواند در آن اهداف ۱۲ گانه‌ی خود و سایر انجمن‌های تخصصی را پیش‌بینی و برنامه‌هایی مانند ۱۰ روز با عکاسان را برنامه‌ریزی کند. ۱۰ روز با عکاسان یکی از برنامه‌های انجمن است و امیدواریم در سال آینده، سایر برنامه‌های خود را برای بسترسازی کمک و مساعدت جدی‌تر کلیه‌ی انجمن‌ها و تشکل‌های عکاسی کشور ایجاد کند.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران افزود: امروز سعی ما بر این بوده که با تمام توان خود درخواست تشکل‌های دیگر را به منصه‌ی ظهور گذاریم که بخشی از این برنامه‌ها پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان به اجرا در می‌آید. نگاه انجمن عکاسان ایران دعوت از تمامی خانواده عکاسی ایران است و علاقه‌مند به همراهی و همکاری تشکل‌ها و انجمن‌های عکاسی سراسر کشور است.

زنده روح در ادامه گفت: انجمن عکاسان ایران با تبیین برنامه‌هایی را که به شناخت مقتضی از نیازهای علمی و عملی جامعه منجر می‌شود، در کمیته راهبردی در دستور کار خود قرار داده و از همکاری و همراهی مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و موسسات علمی، آموزشی صبرای غنای بیشتر برنامه‌های خود کمک می‌گیرد. امروز ما مفتخریم که به دنبال بالا بردن کیفیت برنامه‌ها و ارجحیت به اندیشه عکاسی باشیم و از کمیت پرهیز کنیم. ما به دنبال تمرکززدایی هستیم و امیدواریم که سایر گروه‌ها و تشکل‌های خارج از تهران دست یاری این گروه پرتوان را بفشارند و گستره فعالیت خود را با هم در سراسر کشور پهناور افزایش دهیم.

زنده روح در پایان گفت: ۱۰ روز با عکاسان ایران در همه جوانب خود مستقل است و همواره به دنبال غنای محتوایی و اجرایی شایسته هنرمندان عکاس و اقتصاد غیر وابسته به بودجه‌های فرهنگی و هنر محور است. باشد که در این امر موفق باشیم.

در همایش ۱۰ روز با عکاسان، سیدعباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان با اهدای گل از انجمن‌های عکاسان سینمای ایران، عکاسان خانه تئاتر، عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، عکاسی میراث فرهنگی به عنوان میزبان همایش و انجمن عکاسان نگاه و خانه عکاسان ایران به عنوان میهمانان این دوره همایش قدردانی کرد.

در ادامه متن سخنرانی سیدعباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان به دلیل گرفتگی صدای میرهاشمی توسط محمدمهدی رحیمیان؛ مدیر شورای علمی همایش خوانده شد.

در این متن آمده است: در شامگاه ۱۹ اذرماه ۱۳۹۵ و در محضر مدعوین و میهمانان محترم، عکاسان پیشگام، استادان دانشگاه، عکاسان برجسته‌ی ایرانی و بین‌المللی و دانشجویان و علاقمندان عکاسی، و در آستانه‌ی گشایش پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان و در تداوم دوره‌های پیشین، با رویکرد "عکاسی، فرهنگ، جامعه" هستیم.

رویکردی که بیانگر ارتباط منسجم "کنش‌های اجتماعی" در بستر "مطالعات و تعاملات فرهنگی" و "عمل عکاسانه" است.  

محسن راستانی، عکاس نیز در این مراسم گفت: یکی از کارآمدی‌های عکس، آگاهی بخشی است و عکاسان تجربه‌های زیستی خود را به اشتراک می‌گذارند. نفوذی که امروز عکس‌ها در زندگی ما دارند دیگر رقبا ندارند و عکس‌ها امروز یک مفهوم هستند که از ناحیه‌ یک متن خواندنی به زندگی ما وارد شدند و عکاسی به ما امکان مشارکت اجتماعی می‌دهد. بخش مهمی از واقعیت جامعه پنهان و مبهم است و عکاسان می‌خواهند واقعیت را نشان دهند، روح عکاسانٰ روح پرسشگری است و اگر امروز عکاسان تاثیر لازم را ندارند به دلیل این است که سازمان مولف عکاسی نداریم.

راستانی افزود: تولید عکس فقط توسط عکاس انجام نمی‌شود، بلکه در ارتباط با جامعه و فرهنگ عکس تولید می‌شود. خوشحالم که امروز کتاب عکس میشل ستبون منتشر شده است و وقتی این عکس‌ها را می‌بینم، فکر می‌کنم تاریخ از خود رویداد مهم‌تر است چون با گذشت زمان احساسات فروکش می‌کند و منطقی‌تر به رویدادها نگاه می‌شود و امروز چنانکه از افتخارات خود در جنگ حرف می‌زنیم می‌توانیم از خطاهای‌مان هم حرف بزنیم.

در ادامه همایش با حضور جواد جباری؛ مدیرعامل بنیاد روایت، سیدعباس میرهاشمی، میشل ستبون، علی قلم‌سیاه، اسماعیل عباسی، محسن شاندیز و محسن راستانی از کتاب "روزهای انقلاب"، عکس‌های ستبون از وقایع انقلاب اسلامی ایران رونمایی شد و لوح و هدیه‌ای از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به ستبون اهدا شد.

میشل ستبون؛ عکاس فرانسوی در این مراسم با قدردانی از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برای انتشار کتاب "روزهای انقلاب" گفت: برای من افتخار است که این کتاب بعد از فرایندی طولانی منتشر شد. ایران بویژه کسانی که در زمان انقلاب اسلامی به من کمک کردند همیشه برایم ویژه بوده‌اند. این عکس‌ها سال ۱۹۷۹ در فرانسه منتشر شد و حالا در ایران نیز منتشر شده است.

پس از مراسم افتتاحیه عکاسان و حاضران از نمایشگاه این همایش در گالری‌های خانه هنرمندان ایران دیدن کردند.

پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان تا ۲۸ آذرماه جاری در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

منبع: ایلنا

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments