Posts
وقتی چوب‌های دویست ساله آدم می‌شوند

وقتی چوب‌های دویست ساله آدم می‌شوند

نمایشگاه انفرادی مجسمه , سهیل بسطامی , گالری ایوان
نمایشگاه مجسمه‌های فیگوراتیو سهیل (رضا) بسطامی باعنوان «گذار» در گالری ایوان افتتاح شد.

بسطامی در نخستین نمایشگاه انفرادی خود ۱۰ مجسمه چوبی را نمایش داده است که سوژه انسان را دستمایه خود قرار داده وبرداشت فکرى هنرمند از شرایط زندگی انسان را نمایش می‌دهد که روی پایه‌های فلزی، مجسمه‌های کوچکی قرار گرفته است که ارتفاع بزرگ‌ترین آن‌ها به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. فیگورهای مردد که ضربه‌های مغار بر روی بدنه آنان حالتی رنجور به آن‌ها بخشیده است، در کنار سیاهی دست و پای مجسمه‌ها که ناشی از سوختن چوب است، به خوبی نمایانگر انسانی در پس گذر سالیان است. از سوی دیگر در تعدادی دیگر از آثار انسانی را می‌بینیم که در میان تنه درخت محبوس شده و تنها دست یا پای او قابل مشاهده است.

در طبقه پایین گالری ایوان با فضای متفاوتی مواجه می‌شویم. یک ویدئوآرت بر روی پرده‌ای در حال نمایش است که بسطامی را در میان جنگل و در ارتباط با درختان نمایش می‌دهد. او که‌گاه دستی به درختان می‌کشد و‌گاه روی کنده‌ای نشسته است، در جایی دیگر میان تنه توخالی درختی کهنسال پنهان می‌شود تا مجسمه‌های خود را این بار به شکلی دیگر به نمایش ‌گذارد. اما تماشاگران این فیلم در سالن تنها نیستند، بلکه مجسمه فلزی انسانی در ابعاد طبیعی در مقابل پرده نمایش نشسته است و با دقت به تصاویر می‌نگرد.

این هنرمند جوان در مورد سوژه نمایشگاه خود گفت: آدم‌ها به این دنیا می‌آیند و قرار است هر کدام به راهی بروند. مسیری که هر انسانی برای خود انتخاب می‌کند با سختی‌ها و مرارت‌هایی همراه است که باید آن‌ها را تحمل کند یا حتی تاوان انتخاب خود را بدهد. فیگورهای اگزجره این مجموعه نشانه انسانی هستند که در گذار زندگی خود، ظلمت بیراهه‌ها بر تنش نقش بسته و سرانجام از پیلهٔ تن‌‌ رها شده و به سوی راه خود می‌رود.

بسطامی ادامه داد: برای ساخت آثار این مجموعه انتخاب سختگیرانه‌ای داشتم و از چوب‌هایی غیرعادی استفاده کردم. در واقع این چوب‌ها عمری بیش از دویست سال دارند و از خانه‌های قدیمی و حصار مزرعه‌ها باقی مانده‌اند. عمر طولانی این چوب‌ها علاوه بر اینکه کیفیت بی‌نظیری به آن‌ها بخشیده است، از نظر احساسی هم برای من ارزش خاصی دارد و با مفهوم مورد نظر من در این مجموعه هماهنگ است.

گفتنی است عواید حاصل از فروش آثار این نمایشگاه به مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد اهدا خواهد شد. گالری ایوان در نمایشگاه‌های قبلی سهم خود از فروش آثار هنری را به خیریه‌های محک، نیکان، کمک، دهش‌پور و انجمن حمایت از کودکان کار اهدا کرد.

نمایشگاه «گذار» تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۵ در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

2

1

منبع: ایلنا

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments