Posts
نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

حراج ساتبیز آثار سوررئالیسم آثار مدرن امپرسیونیسم امپرسیون
حراج موفق ساتبیز در روز یکم مارس در کانال آرتیبیشن به صورت زنده گزارش شد.

روز چهارشنبه در خانه‌حراج ساتبیز با رویکرد حرفه‌ای خود آثار سورئال و آثار مدرن را به حراج گذاشت. این حراج با فروش موفقی که داشت نظرها را به سوی خود جلب کرد، پیرو این رویداد مهم و گزارش لحظه به لحظۀ کانال‌های تلگرامی آرتیبیشن از فروش حراجی‌ها، برآن شدیم تا تحلیلی کلی از این حراج به عمل آوریم:

ساتبیز که جزو چهارمین حراجی قدیمی چند ملیتی آمریکایی است، یکی از بزرگترین حراجی‌های آثار هنری و جواهر مجموعه‌ها را اداره می‌کند. دفاتر و اتاق‌های حراجی در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا دارد. در این دو حراج هرکدام به ترتیب با 20 و 35 اثر راه یافته به حراج کار خود را آغاز کردند، که حراج سورئال با آثاری از رنه ماگریت، خوان میروو، پیکاسو، مارسل دوشان، من ری، فرانسیس پیکاپیا، پل دلوو، ژان آرپ، ماکس ارنست، روبرتو ماتا، آندره ماسون، توین، لئونور فینی و... برگزار شد. 20 اثر در این حراج از قبل مشخص و به نمایش درآمدند که در روز حراج اثر دالی به علت نامعلومی از حراج خارج شد. همچنین از 19 اثر باقی مانده در حراج 2 اثر روبرتو ماتا و آندره ماسون به قیمت‌های تخمینی 222هزار ودو میلیون و 473 هزار دلار به فروش نرسید.

در ادامه جدول و نمودار فروش 17 اثر فروخته شدۀ حراج سورئال را مشاهده می‌کنید:

نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

 

نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

نسبت قدمت آثار به قیمت آن‌ها نیز نسبتی معکوس داشت، اگرچه همگی آثار خلق شده در این حراج قدمتی زیر 100 سال داشتند و دو اثر از رنه ماگریت و ژان آرپ با 92 و 94 سال قدیمی‌ترین آثار این حراج بودند.

نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

در فروش آثار حراج مدرن و امپرسیون همان روز نیز دو اثر زیر 500 هزار دلار و 16 اثر بین یک تا دو میلیون دلار و چهار اثر بین دو تا پنج میلیون دلار، پنج اثر بین 6 تا 10 میلیون دلار و پنج اثر پرفروش بعدی به‌‌ترتیب حدود 15، 17، 20، 21 و در نهایت 58 میلیون دلار فروخته شد.

در حراج آثار مدرن 35 شاهکار هنری در این حراج شامل 8 اثر پیکاسو، دو اثر از رودن، دو اثر از گوستاو کلیمت و آثاری از هنری ماتیس، مودیلیانی، تئو وان دوزبرگ، گابو، کاندینسکی، گوگن پیسارو، باربارا هپوورث، مارک شاگال، ادگار دگا، مونش، کوکوشکا، پیکابیا و.... چوب حراج خوردند.

نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

که پرفروش‌ترین اثر "باغ گل" گستاو کلیمت در رقابتی نفس گیر و با قیمت باور نکردنی حدود 58 میلیون دلار توسط یک خریدار ناشناس تلفنی چکش خورد، این اثر رکورد غیر قابل پیش‌بینی‌ای را رقم زد چرا که 14 میلیون دلار بیش از قیمت تخمین زده شده، فروخته شد.

نگاهی به دو حراج ساتبیز لندن ( یکم مارس2017)

 در کنار این اثر دو اثر پرفروش بعدی نیز آثار PLANT DE TOMATES از پیکاسو با قیمت 21 میلیون دلار و PORTRAIT DE BARANOWSKI از آمادئو مودیلیانی با چیزی حدود20 میلیون دلار فروخته شدند. که طبیعتا این ارقام با رقم تابلوی باغ گل کلیمت قابل مقایسه نیست.

رقم کل این حراج با توجه به کمیت تعداد آثار به نسبت حراج‌هایی که در سال 2016 برگزار شده بود پیشرفت و رشد بالایی است که رونق و بهبود بازار هنر در سال 2017 را می‌توان از شروع آن در انتظار داشت.

تصاویر آثار به حراج گذاشته شدۀ هر دو حراجی برای خوانندگان آرتیبیشن در دو فایل ذیل پیوست شده است. 

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments