Posts
نمایشگاه عکس «به نام زیتون» افتتاح شد

نمایشگاه عکس «به نام زیتون» افتتاح شد

نمایشگاه عکس «به نام زیتون» با محوریت عکسهای حسین مرصادی از جنگ سوریه در حوزه هنری افتتاح شد.

نمایشگاه عکس «به نام زیتون» که روایتی از سفر حسین مرصادی به عنوان رزمنده و عکاس به جبهه سوریه است، با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، غلامعلی حدادعادل، حجت الاسلام زائری، سید احسان باقری، کوروش زارعی، خانواده و همرزم شهید «حامد کوچک‌زاده» افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش نماهنگ «ارغوان» که مرتبط با شهدای مدافع حرم است، سیداحسان باقری، مدیر خانه عکاسان بیان کرد: این عکس‌ها را فردی گرفته که در درجه اول به عنوان رزمنده و بعد به عنوان عکاس وارد نبرد با دشمن شده و با سختی‌های عکاسی در چنین شرایطی، توانسته به خوبی ایثار و فضای معنوی موجود را به ما منتقل کند. این عکس‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

حسین مرصادی، عکاس مجموعه «به نام زیتون» نیز در سخنانی درباره این نمایشگاه گفت: در ابتدای اعزام به سوریه قرار نبود که عکاسی کنیم، اما بعد از طی کردن مراحلی و درخواست دوستان توانستم دوربین‌ را به سوریه ببریم و گوشه‌ای از زحمات رزمنده‌ها را به تصویر بکشم. در بهمن سال 94 در شمال استان حلب شهدای زیادی تقدیم شد و حامد کوچک‌زاده اولین کسی بود که در عملیات آزادسازی نُبل و الزهرا به شهادت رسید. حامد کسی بود که هماهنگی اعزام من به سوریه را بر عهده داشت و خیلی تلاش کرد تا مرا به آنجا ببرد اما متأسفانه خیلی زود او را از دست دادیم البته شهادت حق او بود و توانست به این افتخار برسد.

عکاس و رزمنده عملیات نصر 2 بیان کرد: بعد از اینکه شهر‌های نُبل و الزهرا آزاد شد، وارد شهر شدیم، اشتیاق مردم را هیچ دوربینی نمی‌توانست به تصویر بکشد آن لحظات تداعی‌کننده آزادسازی خرمشهر بود و ما هم جزو اولین گروهی بودیم که وارد شهر شدیم.

وی ادامه داد: زمانی که عملیات آغاز شد حامد می‌گفت یعنی می‌شود که آزادسازی نُبل و الزهرا را ببینیم. اگر چه او شهید شده بود اما مردم از شوق این آزادسازی گریه می‌کردند و حتی برخی از آنها به پای رزمنده‌ها افتاده بودند.

مرصادی یادآور شد: امروز ریحانه، دختر شهید حامد کوچک‌زاده اینجاست، دختر مردی که رفت و جانش را فدا کرد تا امروز بتوانیم دور هم بنشینیم و در آسایش زندگی کنیم. یادمان نرود که آرامش امروزمان را مدیون خون پدر ریحانه‌ و ریحانه‌ها هستیم.

کاسی: شهید حامد کوچک‌زاده،‌ تفکر فرهنگی داشت

در ادامه این مراسم مهدی کاسی از همرزمان شهید حامد کوچک‌زاده اظهار کرد: در شهرهای محاصره شده بیشتر مادران شهدا جوان بودند و تعداد بسیار زیادی نوجوان در این منطقه توسط تک تیراندازها به شهادت رسیده بودند.

وی افزود: مرصادی با این عکس‌ها نشان داد بهترین کاری را که می‌توانست در آن شرایط سخت انجام دهد، انجام داده است. اینها از عنایت‌های شهید حامد هم بود چون او بود که به شدت پیگیر حضور چند نفر از جمله مرصادی به عنوان عکاس در این ماموریت بود.

کاسی بیان کرد: اینها نشان‌دهنده فکر فرهنگی شهید حامد بود. او اهل رمان و کتاب بود و بهترین‌ کتاب‌های انتشارات سوره مهر را در کتابخانه‌اش داشت. او با کتاب‌های روز آشنا بود، کتاب‌های رضا امیرخانی، سیدمهدی شجاعی و ... را در کتابخانه‌اش داشت و تفکر فرهنگی او بسیار جالب توجه بود.

وی افزود: شهید حامد کوچک‌زاده همچنین روحیه طنز بسیار قوی داشت، او تمام کتاب‌های طنز ناصر فیض را در کتابخانه داشت و آنها را می‌خواند. این روحیه طنز و شوخ‌طبعی برای رزمنده‌ها و در شرایط سخت نبرد، ارزش زیادی دارد.

کاسی با اشاره به این که تجارب دفاع مقدس برای مدافعان حرم ارزشمند و مفید بود، گفت: امیدوارم با نشان دادن این عکس‌ها ارزش زحمات مدافعان حرم بیشتر درک شود.

در این مراسم از ریحانه و فاطمه کوچک‌زاده فرزندان شهید «حامد کوچک‌زاده» توسط غلامعلی حدادعادل و محسن مومنی شریف تجلیل شد، همچنین نقاشی از پرتره شهید کوچک‌زاده که توسط عباس گودرزی طراحی شده بود به این خانواده تقدیم شد.

 نمایشگاه «به نام زیتون» شامل 45 قطعه عکس از حسین مرصادی است. این عکس‌ها روایتی تصویری از نبرد نصر(2) است که بهمن ماه سال گذشته در شمال حلب انجام شد و به فتح دو شهر نبل والزهرا انجامید و از مهمترین فتوح نبرد سوریه است. علاقه‌مندان می‌‌توانند برای دیدن این عکس‌ها تا ششم شهریورماه به گالری شماره یک خانه عکاسان واقع در انتهای خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری مراجعه کنند.

1

2

منبع: تسنیم