Posts
نشریه ی سرند درباره ی آرتیبیشن نوشت

نشریه ی سرند درباره ی آرتیبیشن نوشت

ماهنامه سرند اجتماعی فرهنگی سرند در رابطه با فعالیت های آرتیبیشن در نشریه خود مقاله ای به چاپ رساند.

متن مقاله بدین شرح است:

نظر به اینکه توسعه ارتباطات و رسانه بر حوزه‌های مختلف بشری تاثیرگذار بوده، کارکرد فن‌آوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات بر فرهنگ، هنر و رسانه و شناخت رویکردهای جدید در این حوزه اهمیت بسیار دارد؛ به عبارت دیگر، بدون همراهی با آنچه در نتیجه انقلاب فن‌آوری در حوزه رسانه‌های نوین فرهنگی اتفاق افتاده، نه تنها در زمینه فرهنگ و هنر به موفقیت‌های چشم‌گیری دست نخواهیم یافت، که در گستره فرهنگ عمومی نیز نخواهیم توانست به نقطه قابل قبولی دست یابیم.

کشور ما که از از دیرباز به هنرجویی و هنردوستی مشهور بوده و هنرمندان بسیاری را در رشته‌های مختلف هنری از نقاشی و خطاطی تا انواع گرایش‌های صنایع دستی به دنیا معرفی کرده است، در روزگار معاصر با افزایش تعداد هنرمندان جهانی روبرو شده است که نمایانگر پویایی و پیشرفت ایرانیان در تمامی عرصه‌های هنری است. با این وجود، قشر هنری کشور، خصوصا هنرمندانی که به تازگی پا به عرصه هنر نهاده‌اند، با چالش‌های گوناگونی روبرو هستند، از این جمله می‌توان به مساله‌ی معرفی و فروش آثار هنری در عرصه‌ی ملی و بین المللی اشاره کرد؛ چه بسیارند هنرمندان و حتی اساتیدی که در خانه‌ها و انبارهایشان با آوار آثار هنری خود مواجه هستند و متاسفانه در فروش آنها مستاصل‌اند. این قضیه از چندین جهت قابل تامل است، از طرفی تعدادی از هنرمندان از تلاش برای فروش خسته شده‌اند و اعتقاد دارند مردم رغبتی برای خرید آثار هنری ندارند، از طرف دیگر عده‌ای نیز از حجم وسیع آثار کپی شکوه می‌کنند و از این که نمی‌توانند اصالت اثر خود را به رخ بکشند ناراضی می‌باشند، که این امر ناشی از نبود یک مجموعه‌ی کامل و جامع در زمینه هنرهای تجسمی‌برای گردآوری، نمایش و فروش آثار این عزیزان حکایت می‌کند. در این آشفته بازار تنها تعدادی واسطه هنری هستند که به درآمدزایی می‌پردازند. لذا وجود مجموعه‌ای برای ارتباط بهتر عرضه‌کنندگان هنر به هنردوستان سال‌هاست حس می‌شود که در کنار حمایت از هنرمندان و سهل کردن فرآیند فروش و عرضه آثار آنان بازار هنر را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهد و ارتباط بهتر و موثری میان هنرمندان و علاقه‌مندان به آن‌ها ایجاد گردد. همچنین دستیابی مناسب به اطلاعات و اخبار هنری یکی دیگر از کمبودهایی که از اهالی هنر شنیده می‌شود. نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های زیادی در کشور برگزار می‌شود که به علت عدم اطلاع‌رسانی مناسب مورد حمایت و توجّه کمتری قرار می‌گیرند.

آرتیبیشن:

بر اساس گزارش‌های موجود، پیش‌بینی‌های متخصصین بازار هنر حاکی از آن است که در سال‌های آینده محصولات هنری خاورمیانه نقش مهمی را در بازار هنر منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد کرد. با در نظر داشتن این واقعیت و نیز با توجه به کمبود بستر مناسب برای عرضه هنر در منطقه، مجموعه ما بر آن شد که سامانه «آرتیبیشن (Artibition)» را متشکل از وبسایتی به آدرس:

www.Artibition.net

و برنامه‌های موبایلی اندروید و iOS طراحی کرده و با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی مجازی، به هنرمندان گرامی خدمت کند. ”آرتیبیشن (Artibition)“ برگرفته از لغت ترکیبی Art Exhibition به معنای «نمایشگاه هنر» می‌باشد که از بهار 94 با یک تیم فعال 20 نفره شروع به فعالیت نمود.

روند اصلی کار در آرتیبیشن به این صورت می‌باشد که هنرمندان، گالری‌دارها و  مجموعه‌داران آثار خود را به صورت رایگان برای فروش یا نمایشگاه مجازی قرار می‌دهند و علاقمندان به خرید آثار و تماشای آنان می‌پردازند. از آنجایی که دید مدیران سایت نگاه اصلی، بین‌المللی بوده و یکی از اهداف اصلی آن‌ها فروش و عرضه آثار در خارج از ایران است، سایت از ابتدا به صورت دوزبانه طراحی شده است و بزودی دو زبان فرانسه و عربی هم به سایت اضافه خواهد شد.

در بخش بلاگ می‌توان فیلم‌های آموزشی و ناب از هنرمندان و آثار هنری، از آخرین اخبار هنر، جشنواره‌ها و حراجی‌ها، کتاب‌ها و مقالات هنری، برنامه گالری‌ها و ... مطلع گردید.

 

اهداف تشکیل آرتیبیشن:

نگاه آرتیبیشن ایجاد مرجعیت در بخش هنرهای تجسمی است. پایگاهی برای جمع آوری اطّلاعات هنرمندان و رونق بخشیدن به خرید و فروش آثار هنری و تسهیل راه عرضه هنر به هنر دوستان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است. هدف اصلی ما رونق بخشیدن به بازار هنر و تشویق هنرمندان برای خلق آثار بهتر می‌باشد؛ «آرتیبیشن (Artibition)» امیدوار است تا بتواند خلا فرهنگی ایجاد شده در جامعه را جهت نیل به اهداف زیر، با تلاش‌های خود و دیگر هنرمندان پر نماید:

  • حمایت از حراج‌ها و رویدادهای هنری و فرهنگی
  • جمع آوری و ارائه سریع و وسیع اطّلاعات هنرمندان و آثار هنری
  • جمع‌آوری و عرضه اخبار و اطلاعات هنری داخلی و بین المللی
  • جمع‌آوری و عرضه فیلم‌ها و فایل های آموزشی هنر
  • حمایت از هنرمندان داخلی، گالری‌‌ها و مجموعه‌دارن برای فروش و عرضه آسان و ارزان هنر
  • حمایت از هنردوستان برای دستیابی به هنر
  • تسهیل ارتباط با جوامع بین الملل برای عرضه و گفتگوهای هنری هنرمندان و هنردوستان
  • رونق خرید و فروش هنر در میان مردم
  • رونق بازار هنر ایران در سطح بین المللی

سوابق همکاری

آرتیبیشن در یکسال گذشته با مجموعه‌های هنری داخلی برای فروش و ارائه هنر از جمله: حراج زنجیره امید، حراج رعد، حراج باران، گالری 26، گالری افرند، گالری آتشزاد، گالری پردیس ملت، گالری نیاوران، خانه هنرمندان، انجمن نقاشان، جشنواره نفس، جشنواره صلح و دانشگاه تهران و ... . همچنین با مجموعه‎های بین‌المللی آرتزی، آرتفایندر، آرت نت، ساعتچی و... در تعریف همکاری شده است.

که این میزان همکاری‌ها و تعاملات رو به افزایش است و امیدواریم بزودی بتوان خدمات بیشتری به جامعه هنری توسط آرتیبیشن ارائه گردد.

 

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments