Posts
ناصر پلنگی: پیشنهاد تاسیس گالری ملی را مطرح کردم

ناصر پلنگی: پیشنهاد تاسیس گالری ملی را مطرح کردم

ناصر پلنگی که قرار بود پنجشنبه در مراسم افطاری با رئیس جمهور به نمایندگی از هنرمندان تجسمی سخن بگوید اما فرصت به او نرسید، همه آنچه قرار بود در فرصت ۵ دقیقه‌ای بگوید را اینگونه بیان کرد.
ناصر پلنگی که قرار بود پنجشنبه در مراسم افطاری با رئیس جمهور به نمایندگی از هنرمندان تجسمی سخن بگوید اما فرصت به او نرسید، همه آنچه قرار بود در فرصت ۵ دقیقه‌ای بگوید را اینگونه بیان کرد.

شامگاه پنجشنبه ۱۰ تیرماه مراسم افطار هنرمندان با رئیس جمهور برگزار شد. به سبک و سیاق دوره های قبل قرار بود در این مراسم نیز یک نفر به نمایندگی از اهالی هر حوزه به سخنرانی بپردازد. امسال به سینمایی ها، تئاتری ها، اهالی موسیقی، اهل ادبیات وقت رسید اما به نماینده هنرهای تجسمی وقت نرسید.

در این دیدار که از حوزه هنرهای تجسمی هنرمندانی چون محمد سلحشور، حبیب الله صادقی، ناصر پلنگی، محمد شیخ الحکمایی، علی فرامرزی، علی شیرازی، مرتضی گودرزی دیباج و علی محمد شیخی حضور داشتند، قرار بود ناصر پلنگی نیز پیرامون حوزه هنرهای تجسمی صحبت کند که به دلیل کم بودن وقت نوبت به وی نرسید. این هنرمند در پاسخ به این پرسش که قرار بود در این مراسم درباره چه مسائلی صحبت کند، اظهار کرد: برخی نکته هایی که قرار بود بگویم دغدغه هایی بود که با سایر هنرها مشترک بود و مسائل کلان هنری بود که از آنها می گذرم اما من چند پیشنهاد و راهکار برای رونق و شکوفایی هنرهای تجسمی را می‌خواستم در این سخنان بیان کنم که به اختصار سر میز افطاری با رئیس جمهور در میان گذاشتم.

زمینه سازی برای ایجاد گالری ملی

پلنگی در ادامه گفت: نکته مهمی که می خواستم درباره اش صحبت کنم زمینه سازی برای ایجاد گالری ملی بود. تمام کشورها گالری ملی دارند و ما هنوز چنین مکانی را نداریم. هر دولتی که به زمینه های ایجاد بنیاد گالری ملی کمک کند یک یادگاری خوبی از خود به جا می گذارد.

پلنگی زمینه برای ایجاد موزه هنرهای معاصر در تمامی مراکز استان‌ها را که در دولت قبل کلید خورده بود، پیشنهاد بعدی خود ذکر کرد و در توضیح بیشتر گفت: ما در حال حاضر در آبادان و اصفهان و کرمان به طور مثال موزه هنرهای معاصر داریم اما باید زمینه ای ایجاد شود تا در تمام مراکز استان‌ها ما یک موزه هنرهای معاصر داشته باشیم. در حال حاضر از نظر آموزشی زمینه های مساعدی در حوزه هنر فراهم شده است. ما سالانه ۲۰ هزار فارغ التحصیل به عنوان نیروی سواد بصری در ایران داریم. این یک نیروی عظیم برای معرفی حوزه تمدنی ایرانی اسلامی به دنیا آن هم با زبان هنر معاصر است. اما این نیرو در حال حاضر بلاتکلیف است، بدون امید و بدون شغل است. ما ابتدا باید این نیروی انسانی را بشناسیم و بعد ببینیم چگونه با آن برخورد کنیم.

کل منطقه خاورمیانه از ظرفیت هنرمندان ما به نفع خود استفاده می کند

وی ادامه داد: در این جلسه می خواستم بگویم کل منطقه دارد از ظرفیت هنرهای تجسمی ما استفاده می کند. بسیاری از هنرمندان ما را می برند و آثارشان را در موزه های خودشان می گذارند و در واقع موزه هایشان را با آثار هنرمندان ما پر می کنند. الان تعداد موزه ها در قطر و ترکیه و امارات در حال افزایش است. هر کدام هم دارند داعیه دار پایتخت فرهنگی و هنری خاورمیانه می شوند. ایران با چنین ظرفیتی که دارد نتوانسته در این سالها با گسترش مراکز ارائه آثارش درست عمل کند و ما نیازمند عمل بنیادی در این زمینه هستیم و نه حرکت های مقطعی.

این هنرمند عرصه تجسمی یادآور شد: من پیشنهادهایی را می خواستم ارائه دهم که زمینه سازی برای گسترش رابطه میان هنر و محیط زیست، هنر و ورزش، هنر و صنعت، هنر و معماری، هنر و علوم، هنر و صلح جهانی، هنر و اقتصاد، هنر و میراث فرهنگی و هنر و زیباسازی شهری بود.

گسترش رابطه هنر با سایر حوزه ها

پلنگی توضیح داد: در این زمینه ها تا به حال اقدامات خیلی اولیه اتفاق افتاده است. مثلا در زمینه هنر و محیط زیست اقداماتی شده است. یک دوره هنرمندان را به جزیره «آشورا ده» بردند و همان طور که می دانید آنجا پرندگان بی نظیری دارد. هنرمندان این پرندگان را نقاشی کردند. شما تصور کنید از طریق هنر می شود با چنین حرکتی قابلیت محیط زیستی ایران و گونه های متنوع حیات وحش و یا حتی پوشش گیاهی را به دنیا معرفی کرد. دنیا طبیعت ایران را به خوبی نمی شناسد و چه جایی بهتر از هنر برای معرفی آن.

این هنرمند نقاش و مجسمه ساز افزود: همین اخیرا طرحی را به معاونت وزارت نفت ارائه دادم که در حال پیش بردن‌اش هستم. وزارت نفت ضایعات بسیاری در طول سال دارد که در خوزستان به حال خود رها می شود. از طرف دیگر استان خوزستان بعد از جنگ یکی از محروم ترین استانهای ما بوده است اما استانی است که از نظر میراث فرهنگی بسیار غنی است. بخشی از فرهنگ چهار هزار سال پیش ما را در دل خود جای داده است. حالا اگر بیاییم یک سمپوزیوم ملی «خلاقیت هنری با استفاده از ضایعات صنعت نفت» در حوزه مجسمه سازی و با کانسپت تمدن این بخش از سرزمین ایران تا حماسه مقاومت راه بیاندازیم هم به محیط زیست کمک کرده ایم، هم می‌توانیم با نمایش این آثار در سواحل اروند و کارون به زیبایی شهر کمک کنیم، هم بعدها آثار به موزه خود وزارت نفت می تواند برود، هم اقتصاد هنر را قوی کرده ایم و امید برای اشتغال به وجود آورده ایم.

پلنگی با اشاره به اینکه در این جلسه می خواستم بگویم با چنین حرکت هایی با تمام وزارتخانه ها و در حوزه های مختلف می توان به هنر کمک کرد، گفت: بسیاری از این اقدامات نیاز به صرف هزینه ندارد و تنها به یک برنامه ریزی خلاق و مدیریت از جنس فرهنگی نیاز دارد.

منبع: مهر

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments