Posts
مهدیه عزیزی راد، نقاش، طراح و چاپگر در گفتگو با آرتیبیشن

مهدیه عزیزی راد، نقاش، طراح و چاپگر در گفتگو با آرتیبیشن

گفتگو با هنرمندان، مصاحبه با هنرمندان، مصاحبه، مهدیه عزیزی راد، چاپگر، چاپ، نمایشگاه مجازی، گالری، نمایشگاه، نقاشی، طراحی
چاپ آزادی‌های بیشتر و یک سری بافت‌های خاص به من می‌داد که در نقاشی نمی‌توانستم به دست بیاورم. یک سری از اتفاقاتی که در نقاشی برای من نیفتاد در چاپ پیدا کردم و به خاطر همین به سمت چاپ کشیده شدم.

مهدیه عزیزی‌راد طراح، چاپگر و نقاش که به وسیله چاپ‌هایش شناخته شده فرصتی در اختیار تیم آرتیبیشن قرار داد تا از ورودش  به وادی چاپ و نقاشی و طی مسیر هنری‌اش برای مخاطبین آرتیبیشن بگوید.

مختصری از زندگی هنری خودتان برای مخاطبان آرتیبیشن بگویید؟اینکه از کجا فعالیت خود را آغاز کردید؟ چرا چاپ را انتخاب کردید؟

من با تحصیل در رشتۀ نقاشی شروع به فعالیت در این حوزه کردم. یک دوره طراحی با روان‌نویس را شروع کردم و وقتی نزدیکی این طراحی را با چاپ دیدم، متوجه شدم طراحی‌های من می‌تواند به عنوان حکاکی روی فلز هم کار شود. بعد از دوره لیسانس، ترغیب شدم دوره‌های چاپ را بگذرانم و چاپ را به صورت جدی دنبال کنم که موضوع بیشترشان چرخ خیاطی بود و به واسطۀ چرخ خیاطی‌هایم کلاغ‌هایم به وجود آمدند. بعدها خیلی بیشتر دوست داشتم نقاشی را همراه با چاپ‌هایم همزمان بیاورم و میکس مدیا کار کنم. هنوز هم مایلم چاپ را مکمل نقاشی بیاورم. اما در اوایل شروع به چاپ، به‌خاطر آزادی دستی که در چاپ داشتم و یا یک سری از اتفاقاتی که در نقاشی برای من نیفتاد اما در چاپ پیدا کردم علاقمند به چاپ شدم، در واقع چاپ آزادی‌های بیشتر و یک سری بافت‌های خاص به من می‌داد که خب در نقاشی نمی‌توانستم به دست بیاورم. به خاطر همین به سمت چاپ کشیده شدم. مخصوصا اینکه درسال‌های اخیر هم مخاطبان چاپ رو به افزایشند و انجمن چاپ هم در حال شکل‌گیری است البته این افزایش هم به خاطر ابعاد آثار چاپی و یا به خاطر قیمت پایین‌تر است. علت این هم خب به این دلیل است که چاپ نسخه‌های بیشتری دارد و نقاشی تک نسخه‌ایست.

پس در حال حاضر علاقمندی شما بیشتر چاپ است و تصور می‌کنید با چاپ بیشتر می‌توانید ایده‌ها و دغدغه‌های خود را به تصویر بکشید؟

بله، اگرچه دوست دارم  نقاشی را هم ادامه بدهم ولی در طول مدتی که چاپ کار می‌کردم بیشتر درگیر چاپ بودم و اینکه ایده‌هایی که داشتم بیشتر در چاپ پیاده شدند.

مهدیه عزیزی راد، نقاش، طراح و چاپگر در گفتگو با آرتیبیشن

فکر می‌کنید موفقیت شما در چاپ بیشتر بوده است یا در نقاشی؟

طبیعتا در چاپ بیشتر بوده است، به خاطر اینکه در زمانی‌که شروع به چاپ کردم، شناخته‌تر شدم.

پس مهدیه عزیزی‌راد را یک چاپگر می‌شناسند، در طول مدت فعالیتتان در چاپ زیر نظر اساتید، بنیاد، مجموعه و یا آموزشگاه خاصی شروع به کار کردید؟ البته ذکر کردید که به صورت تجربی پیش رفتید، می‌خواهیم بدانیم در کنار این کارکرد تجربی، کسی شما را همراهی کرده است یا نه؟

بله، من دورۀ کوتاهی را با آقای شریف کاظمی کار کردم در یک آموزشگاه خصوصی و بعد از آن تحت‌نظر خانم المیرا میرمیران بودم البته بعد از آن هم در ارتباط با ایشان بودم. ولی بعد از طی‌کردن یک دوره‌ای خودم به‌شخصه و به‌تنهایی مشغول به چاپ شدم و شروع به ترکیب‌کردن مواد کردم مثلا ترکیب لینولیوم را کنار مس آوردم و...

کارهای شما را که می‌بینم اکثرا مشکی هستند، حتی کارهایی که رنگ‌های بیشتر دارند بازهم مشکی در آنها نقش اصلی دارند، این موضوع به خاطر مجموعۀ حاضر شما بوده یا نه در همۀ کارهایتان این رنگ بندی را به‌کار می‌برید؟

در مجموعۀ اخیر من بیشتر رنگ مشکی جوابگوی آن ذهنیت من بود، چاپ‌های رنگی هم داشته‌ام که ترکیب مشکی با رنگ‌های دیگر است، ولی غالبا مرکب مشکی را دوست دارم در کارهایم داشته‌باشم.

چرا چاپگران ما به سمت چاپ نسخه‌های بالا می‌روند؟ شما فکر می‌کنید علت این امر چیست؟ آیا صرفا به علت فروش و سود حاصل از آن است یا خیر؟ به نظر شما این اجبار به تیراژ بالا در چیست؟

خیر، اجباری در انتشار نسخه‌های بالا نیست، چاپ هم می‌تواند تک‌نسخه‌ای باشد البته خود من تک‌نسخه‌ای کار نکردم، ولی ادیشن‌های من خیلی بالا نبوده‎‌ است، نهایتا تا 10 ادیشن چاپ کرده‌ام. البته اینکه هنرمندی 100 ادیشن تولید می‌کند خب در کنارش قاعدتا فروش دارند ولی من با شناختی که تا کنون به آن رسیده‌ام این مقدار را کافی می‌دانم. البته خب اینکه چرا چاپ تک نسخه‌ای نیست در واقع تیراژ یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های چاپ است، خیلی از ماها در واقع چاپ را انتخاب کردیم به خاطر همین مزیت. چاپ یکی از قواعدی را که با خود دارد این است، که اثری را با آن خلق کنیم که بتوانیم نسخه‌های متعددی از آن داشته باشیم.

مهدیه عزیزی راد، نقاش، طراح و چاپگر در گفتگو با آرتیبیشن

شما خودتان برای ارائۀ کارهایتان بیشتر فروش را در نظر می‌گیرید یا دیده‌شدن کار؟

خب دیده‌شدن کار برای من خیلی مهم است، اگرچه در کنارش خب فروش به طور کامل بی‌اهمیت نیست، فروش همیشه برای هر هنرمند مهم است ولی خب در حال حاضر و در جایگاه من دیده‌شدن کارهایم برام اهمیت بیشتری دارد.

برای من ابعاد آثار چاپی جای کنجکاوی دارد، از خیلی‌ها که می‌پرسم در جواب می‌گویند قانون چاپ این طور است که کلیشه‌های کار کوچک باشند. دوست دارم نظر شما را هم بدانم که آیا کلیشه‌های آثار کوچک شما هم جزو قانون‌ها و محدودیت‌ها بوده است یا اینکه طرح‌های شما اجازه نمی‌داده که ابعاد بزرگ شوند، این را از این جهت می‌پرسم که طرح‌های شما خیلی شلوغ و پر از جزئیاتند و المان‌های زیادی در آن گنجانده شده است؛ به نظر شما نیاز به فضای بزرگتری ندارند؟

چرا کارهای من گنجایش این را دارند که در ابعاد بزرگتری پیاده شوند، من هم محدودیت این را داشتم، من در ابتدای کار از کلیشه‌های آماده استفاده کردم و خب کلیشه‌های آماده استفاده کردم و خب این کلیشه‌های اماده ام اندازه‌های محدودی دارند ولی هنرمندانی که کلیشه‌ها را به اندازه دلخواه بخواهند سفارش دهند قاعدتا هزینۀ مالی برای برای آنها خواهد داشت البته بماند که کلیشه‌های بزرگ علاوه‌بر قیکت بالا حمل و نقل سخت‌تری هم خواهند داشت.

اگر این محدودیت‌ها را نداشتید چطور؟ باز هم از همین ابعاد استفاده می‌کردید؟

بله، اگر این محدودیت‌ها نبود حتما کارهایم بزرگتر بودند، در واقع آثار من قابلیت این را دارند در ابعاد بزرگتر کشیده شوند.

از نمایشگاه‌های هنری که تاکنون برگزار کرده‌اید و یا سایر فعالیت‌های هنری خود بگویید؟ دورۀ حرفه‌ای کارهای شما کی آغاز شده است؟

بعد ازینکه دیپلم نقاشی‌ام را اخذ کردم، مستقیم کاردانی نقاشی خواندم. از کاردانی تا کارشناسی خب وقفه‌ای بین ادامۀ تحصیل من افتاد چرا که شاغل هم بودم شغلی که مرتبط به حرفه‌ام نبود، و در همان زمان تصمیم گرفتم یک سری دوره‌های طراحی را ثبت‌نام کنم و تمرکز خودم را بیشتر کردم و با اساتید معروفی هم ارتباط گرفتم و از همان‌جا شروع به فعالیت کردم، ولی آن زمان من خیلی درگیر ارائه و دیده‌شدن آثارم نبودم، اما بعد از اتمام کارشناسی فعالیت حرفه‌ای‌ام جدی‌تر شد و نقاشی‌ را به طور مداوم انجام دادم و بعد از آن هم دور‌ه‌های چاپ را شروع کردم. بعد از ورود به وادی چاپ فعالیت من بیشتر شد، در نمایشگاه‌های گروهی مختلفی شرکت داشتم اما اینجا اولین نمایشگاه انفرادی من بود. از قبل هم در یک بینیال چاپ شرکت کردم که کارم منتخب شد و چند جشنواره از جمله جشنواره صلح، اولین دورۀ فصلنامۀ نقاشان امروز که اثر نقاشی من آنجا منتخب شد.

مهدیه عزیزی راد، نقاش، طراح و چاپگر در گفتگو با آرتیبیشن

خود شما خروجی نمایشگاه انفرادیتان را چطور می‌بینید؟

تا آنجا که با مخاطبان ارتباط گرفتم و اساتید چاپ و مخاطبان هنرمندم کارها را دیدند، راضی بودند به همین دلیل به نظرم خوب بود و راضی هستم.

نمایشگاه بعدیتان هم چاپ خواهد بود؟

تصمیم دارم در نمایشگاه بعدی نقاشی و چاپ را در کنار هم قرار دهم.

قبلا از نقاشی و چاپ همزمان استفاده کرده‌اید؟

بله کارکردم، اما هنوز جایی ارائه ندادم، من بیشتر سعی‌ام بر این بوده است، که بتوانم تکنیک‌های مختلف را همزمان استفاده کنم، دورۀ قبلی هم، نقاشی و در کنار آن دوخت کار می‌کردم، یعنی فقط نقاشی خالی نبود، همچنین دوست دارم در کارهای بعدی چاپ را با نقاشی ترکیب کنم.

فکر می‌کنید روند حرکت چاپ چه تاثیری بر هنر کشور ما خواهد داشت؟ هنوز رویکرد صنعتی بودن اثر را با خود حمل می‌کند؟ یا هنری جاافتاده شده است؟ فکر می‌کنید این هنرمندان امروزی چقدر بر چاپ دستی ما تاثیر خواهند گذاشت؟

در دو سال اخیر چاپ خیلی فراگیر شده است، دوره‌های چاپ و تعداد آتلیه‌های چاپ خیلی زیاد شده است، برای دسترسی هنرمندان برای تجربۀ چاپ و اینکه انتخاب آنها این باشد که چاپ را ادامه دهند. این خیلی نکتۀ خوبی برای چاپ است در چاپ دستی دنیا، مانند لهستان می‌بینیم تکنیک‌های خیلی ارزشمندی به وسیلۀ آنها وارد این حوزه شده است و هنرمندان ما خیلی دوست دارند از این تکنیک‌ها بهره ببرند... البته به نظر من چاپ تکنیکی است که هر هنرمند باید آن را بداند (گرچه جزو واحدهای درسی دانشگاه‌ها هست  اما خیلی به آن اهمیتی که به طراحی و نقاشی داده شده به چاپ نشده است) از نظر من چاپ یکی از گزینه‌های مهم است که همۀ هنرمندان باید آن را در نظر بگیرند. چاپ، مخاطبین خاص خود را دارد و خوشبختانه جدیدا هم مخاطبین آن رو به افزایش است، هم تعداد نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شوند بیشتر شده‌اند، به یاد دارم که تا چند سال پیش هر گالری‌ای قبول نمی‌کرد که نمایشگاه چاپ برگزار کنند ولی خب خوشبختانه این اتفاق امروز افتاده است.

مهدیه عزیزی راد، نقاش، طراح و چاپگر در گفتگو با آرتیبیشن

اگر نقاشی و چاپ را کنار هم قرار دهند شما ترجیح می‌دهید بیشتر نقاش باشید یا چاپگر؟

من البته نمی‌توانم تفاوتی بین این دو قائل باشم که نقاش باشم یا چاپگر، اما فضاهایی که در چاپ به دست می‌آورم خیلی به روحیه‌ام نزدیک‌تر است.

یعنی ممکن است شما درادامۀ مسیر هنری خود سراغ نقاشی نروید؟

نه تصمیم دارم که نقاشی را همزمان ادامه بدهم ولی اینطور نیست که چاپ را که در اولویت قرار دادم نقاشی را کنار بگذارم.

فروش آثار شما چگونه بوده است؟

از پیشتر و در نمایشگاه‌های گروهی کارهای من جزو کارهایی بودند که همیشه فروش داشته‌اند.

اگر بحث هنر را فاکتور بگیریم، آثار خود را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنید؟ آیا به صورت صعودی آثار جدیدتان را افزایش قیمت داده‌اید؟

قیمت‌های من رقم مشخصی دارند و در طول سه سال که آثارم به فروش رسیده‌اند قیمت ثابتی داشته‌اند.

با یک نگاه آرتیبیشنی سوال را مطرح می‌کنم، آثار هنری شما در فضای آنلاین چقدر مخاطب داشته است؟

من چون آثارم را در فضای مجازی قرار ندادم  و فقط تعداد محدودی از آنها را به اشتراک گذاشته‌ام اما با همین تعداد محدود از سوی مخاطبان استقبال شده است.

خود شما دوست دارید آثارتان در فضای مجازی بیشتر حضور داشته باشند؟ البته منظورم این است که کارهایتان به عنوان مثال در یک نمایشگاه آنلاین‌هنر به نمایش در بیایند؟

بله چون راهی است برای ارتباط با سطح بزرگتری از جامعه، فکر می‌کنم الآن گالری رفتن کمی سخت‌تر شده و بیشتر مختص قشر خاصی از هنرمندان است اما اشتراک آثار هنری در فضای درفضای آنلاین ولی فضای عمومی آنلاین محیطی است که دسترسی افراد سادهتر است و همین‌طور آثارشار هنریشان در معرض دید همه قرار خواهد گرفت.

و در آخر بگوییید خانم مهدیه عزیزی راد را با چه چیزی می‌شناسند؟

وقتی یک کاری را شروع می‌کند تا آخرش می‌رود و در کارش جدی است.

ممنونم از وقتی که در اختیار آرتیبیشن و همراهانش قرار دادید. 

شما نیز برای شرکت در نمایشگاه‌های مجازی می‌توانید از گالری آنلاین آرتیبیشن کمک بگیرید و برای ورود در نمایشگاه مجازی و نمایش آثارتان در آن عضو شوید.

برای دیدن آثار مهدیه عزیزی راد کلیک کنید.

مقالات هنری آرتیبیشن را در بلاگ آرتیبیشن بخوانید. 

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments