Posts
رشد گالری‌داری از نتایج رونق مارکت هنر است

رشد گالری‌داری از نتایج رونق مارکت هنر است

علیرضا سمیع آذر
علیرضا سمیع آذر پژوهشگر هنری بر این اعتقاد است که گالری داری در ایران از نظر کمی و کیفی رشد کرده و این از نتایج رونق مارکت هنر در پنج سال اخیر است.

علیرضا سمیع‌آذر پژوهشگر هنری و مدیر حراج تهران درباره مسیری که حرفه گالری داری در ایران طی می کند، بیان کرد: گالری داری به میمنت رونق اقتصاد هنر در پنج سال اخیر تحول چشمگیری داشته است و اکنون دیگر با تعریف سنتی گالری‌داری که طی دهه های گذشته رواج داشت، روبرو نیستیم بلکه شکل بسیار حرفه ای و موثرتری از گالری داری را در ایران شاهد هستیم.

وی با اشاره به رشد کمی و کیفی گالری ها ادامه داد: گالری ها در دوران گذشته فضایی بسیار کوچک با مدیریت محدود و در نقطه نسبتاً پرت شهری بود که آثاری نسبتاً ارزان قیمت را با کیفیت نمایش غیراستاندارد در خاموشی نسبی ارائه می کرد، اما امروز گالری های بسیاری وجود دارند که با اختصاص فضایی بزرگ در نقطه خوبی از شهر واقع شده اند و  با مدیریت قدرتمند و مهمتر از همه ارائه بسیار حرفه ای آثار که در شأن آثار هنری است و با کیفیتی استاندارد که قابل قیاس با گالری های مهم دنیاست، فعالیت می کنند.

این کارشناس هنرهای تجسمی تأکید کرد: این اتفاق بسیار خوبی است و از نظر کمی و کیفی شاهد رشد گالری ها در ایران هستیم و این یکی از نتایج رونق مارکت هنر در سال‌های اخیر است.

سمیع آذر درباره نگاه اقتصادی به حرفه گالری داری و اعتراض برخی گالری داران قدیمی نسبت به عملکرد گالری های جدید بیان کرد: این ارزیابی دقیقی نیست که تصور شود گالری های جدید و بزرگ نگاه فرهنگی به کارشان ندارند و حتی می توان گفت چنین قضاوتی غیر منصفانه است؛ چراکه به نظر من کیفیت آثار هنری که در گالری های بزرگ ارائه می شود بسیار بالاتر از گالری های قدیمی و کوچک است. شیوه ارائه اثر هنری با رعایت منزلت و شأن اثر هنری درگالری های بزرگ امروز خیلی بیشتر از گذشته است بنابراین بی انصافی است که بگوییم این گالری های بزرگ به جنبه فرهنگی کارشان فکر نمی کنند.

سمیع آذر به جنبه فرهنگی – اقتصادی حرفه گالری داری اشاره کرد و یادآور شد: باید توجه داشت که گالری یک مکان صرفاً فرهنگی نیست، مگر گالری های متعلق به شهرداری که مثل همه جای دنیا بیشتر روی جنبه فرهنگی این کار تمرکز دارند. گالری اساساً یک مکان فرهنگی –اقتصادی است. هنرمندان ما هم خواستار چنین گالری هایی هستند و مایل نیستند که آثارشان را در مکانی به نمایش بگذارند که به فروش نمی رسد. 

این مدرس هنر تأکید کرد: گالری باید بتواند آثار هنری را بفروشد و هنرمندان هم خواستار این ویژگی گالری ها هستند بنابراین نباید از توان فروش گالری ها به عنوان نقطه ضعف یاد کرد بلکه این نقطه قوت یک گالری است که از نظر اقتصادی هم بتواند نیازهای هنر و هنرمندان را پاسخ بدهد.

مدیر «حراج تهران» درباره برگزاری آرتفر توضیح داد: چنین حرکت‌هایی دیگر نباید توسط دولت برگزار شود و مثل همه جای دنیا باید این رویدادها از سوی بخش خصوصی انجام شود بنابراین اگر آرتفر با نظارت و حمایت دولت از سوی بخش خصوصی برگزار شود، فکر درستی است اما این آرتفر باید در سطح استاندارد بسیار بالایی برگزار شود.

سمیع آذر تصریح کرد: معتقدم ما باید یا یک آرتفر بسیار خوب و قابل رقابت با آرتفرهای خوب دنیا برگزار  کنیم و یا اصلاً  آن را برگزار نکنیم چرا که در همسایگی ما در شهرهایی مثل استانبول، بیروت، دوبی، ابوظبی و دوحه آرتفرهای باشکوه با استانداردهای جهانی برگزار می شود که گالری های مهم دنیا در آن شرکت دارند. این آرتفرها فروش های قابل توجهی دارند و هنرمندان مهمی در این رویدادها معرفی می شوند. تهران به لحاظ سابقه هنری از این شهرها کمتر نیست بنابراین نباید نسبت به آنها آرتفر خیلی ضعیف تری برگزار کنیم.

رییس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران در پایان اظهار کرد: فکر می کنم ما از دوره برگزاری آرتفر خیلی ضعیف گذشته ایم و توصیه من این است که دست کم یک آرتفر بزرگ با استاندارد بین المللی اما در سطح ملی برگزار شود.

منبع: مهر

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments