Posts
دومین نمایشگاه سرامیک بنیان "مرز"

دومین نمایشگاه سرامیک بنیان "مرز"

نمایشگاه مرز , فراخوان نمایشگاه مرز
این نمایشگاه با هدف استفاده از ویژگی‌های سرامیک برای پرداختن به دغدغه‌های جهان معاصر پیرامون مرزها برگزار خواهد شد.

مـــرز

امروزه در جهان معاصر یکی از چالش‌های پیش روی انسان موضوع “مرز” و مسائل وابسته به آن است. از آنجایی که سرامیک نیز در محدوده‌ای میان هنر و صنعت در نوسان بوده و در بسترهای متنوعی چون نقاشی و مجسمه حضوری مؤثر داشته است و مرزی شفاف در حوزۀ هنر کاربردی و تجسمی نداشته است، آکادمی هنرهای تجسمی " آد " در نظر دارد بعد از نمایشگاه شکستنی دومین نمایشگاه سرامیک بنیان را به " مرز " اختصاص دهد. این نمایشگاه با هدف استفاده از ویژگی‌های سرامیک برای پرداختن به دغدغه‌های جهان معاصر پیرامون مرزها برگزار خواهد شد.

 

بیــانیه

مرز، بازتاب فاصله‌ای است میان سوژه‌ها، یا ابژه‌هایی که براساس یک قرارداد استوار شده‌اند. در حقیقت، کار مرز فاصله‌گذاری میان این و آن است. مرز می‌تواند سرحدی از یک قلمرو  یا نمادی از حاکمیت را تعریف کند و این در حالی است که محدود کردن این واژه به حدود جغرافیایی و سیاسی، امری است سهل که گویای دیگر زوایا و معنای واقعی آن نیست. زوایای دیگری که می‌توان آنها را در بسیاری از جنبه‌های پنهان اما حیاتی در زندگی فردی و جمعی انسانی یافت، مرز‌هایی برای من و دیگری، جنسیت‌ها، طبقات اجتماعی و شخصیتی، اخلاقیات، باورها، فرهنگ‌ها و همچنین مرزهایی میان هنر و ناهنر، هنر و صناعت، رسانه‌های هنری و...

تعیین مرزها تأثیر به­سزایی در روابط انسانی به ­لحاظ جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری داشته و دارد. انسان‌ها زمانی با مرزبندی‌های خود در بسیاری از مسائل به­ سوی جامعه پیشرفته گام برداشته‌اند و گاه نیز با شکستن آن؛ شاید آنگاه که مرز انسانیت با مرزهای جغرافیا، نژاد  یا جنسیت تعیین شد، یا مرز ‌اخلاق از کمال‌گرایی به نسبی‌گرایی تغییر جهت داد، یا مرزهای مدرنیته با دوری از سنت‌ها قرار داد شد، یا آنگاه که مرزهای هنر از ناهنر تنها به زیبایی در اثر هنری تقلیل یافت.

حال که درک ما از واژه مرز با مفاهیم متنوعی در هم تنیده شده است، در مقام یک انسان امروزی تا کجا و درچه عرصه‌هایی قائل به مرزبندی‌های شفاف، یا فضایی میانی به ­عنوان ناحیه­ ای مرزی هستیم‌‌؟ و آیا نیاز به باز تعریف و طرح روایتی جدید از مرز وجود دارد؟

آکادمی هنرهای تجسمی " آد " از هنرمندان دعوت می‌کند با توجه به چالش‌های پیش­رو در جهان معاصر در رابطه با معضلات  یا اهمیت وجود مرز و تعابیر گوناگون از معنای گستردۀ آن، چه جغرافیا که دغدغۀ روز خاورمیانه و اروپاست،  یا دیگر جنبه‌های آن با زبان هنر به این مضمون بپردازند. زیرا  معتقدیم هنرمند امروزی می‌تواند با دیدگاهی تأثیرگذار، حدود و حضور مرزها را به چالش کشیده یا آنها را برای جهان آرمانی انسان تثبیت کند.

 

بیان یک نکته مهم

 در اینجا لازم می‌دانیم برای آشنایی بیشتر علاقمندان و هنرمندان، تعریف و معنای مورد نظر خود را از اصطلاح "سرامیک بنیان"  یا سرامیک در تعریف گستردۀ آن ارائه کنیم. ابتدا تعریف تخصصی سرامیک: سرامیک‌ها، به ­لحاظ علمی به آن دسته از مواد معدنی غیرفلزی گفته می‌شوند که شکل‌پذیر هستند و بعد از پخت به ­لحاظ تغییر ماهیت شیمیایی، سخت می‌شوند. البته کلمه سرامیک نامی است جامع برای تمام زیر شاخه های خود اعم از سفال ، چینی و... که کاربردی وسیع دارد. اجسام سرامیکی همچنین دارای ویژگی‌های خاص بصری به­ لحاظ رنگ، بافت، جنسیت و صدا هستند که با در نظر گرفتن رویکرد تخصصی می‌توانند مرزبندی مشخصی نیز داشته باشند.

اما مقصود از سرامیک بنیان ،یا سرامیک در تعریف گستردۀ آن را می‌توان، شیئ، تصویر، صدا، یا ویژگی­ هایی دانست که، حس، یاد، خاطره‌ای تاریخی یا منطقی از یک جسم سرامیکی را برای مخاطب تداعی کند. بدین ترتیب، وفاداری به ذات سرامیک، یا مخدوش کردن مرزهای مستتر در اصول اولیه سرامیک که در جهت گسترش تعریف سرامیک گام بردارد را سرامیک بنیان می‌دانیم. در حقیقت از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک اثر سرامیک بنیان، وابستگی مفاهیم اثر به تعریف و منطق سرامیک حتی بدون حضور فیزیکی آن است. از این­رو، آثار در این نمایشگاه می‌تواند شامل نقاشی، عکس، مجسمه، چیدمان، هنر اجرا و زمان مبنا باشد.

 

اهداف نمایشگاه:

v تأمل و پرداختن به حد به­ مثابه خطی شفاف،  یا ناحیه‌ای مرزی در جهان امروز

vگسترش و ایجاد انگیزه، جهت شناخت و به ­کارگیری توانمندی‌های سرامیک در حیطه هنرهای تجسمی   

vایجاد فضای آشنایی و تعامل با آثاری از هنرمندان کشورهای دیگر

vپرداختن به مسائل منطقه‌ای، محلی و فرا محلی

 

اعضای شورای سیاست گذاری

سیما افتخاری راد، رجحانه حسینی

حمید سوری

هیربد همت آزاد، مهران هوشیار

دبیر: رجحانه حسینی

این نمایشگاه دارای سه بخش است: بخش گردآوری شده، بخش بین­الملل، بخش فراخوان

بخش فراخوان:

این نمایشگاه با در نظر داشتن ایجاد انگیزش در هنرمندان برای کاربردی وسیع­تر از سرامیک در حکم رسانه ­ای با قابلیت­ های ویژه در حوزه تجسمی برگزار می­ شود. بدین­ سبب، از هنرمندان علاقمند دعوت می­ شود؛ در بخش فراخوان متناسب با تم و فضای ذهنی " مرز" با نمایشگاه سرامیک بنیان  همراه شوند.

شورای انتخاب آثار بخش فراخوان

هلیا دارابی           سیامک دل زنده           امید قجریان           کامبیز موسوی اقدم  

لینک تلگرام فراخوان نمایشگاه سرامیک مرز

 

 فراخوان نمایشگاه سرامیک بنیان مرز

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments