Posts
تابلوهای «کمال‌الملک» در کاخ گلستان ثبت ملی شدند

تابلوهای «کمال‌الملک» در کاخ گلستان ثبت ملی شدند

کاخ گلستان , کمال‌الملک , ثبت ملی آثار کمال‌الملک
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی و میراث جهانی کاخ گلستان از ثبت ملی ۳۵ تابلو رنگ و روغن کمال‌الملک موجود در این مجموعه در فهرست آثار ملی منقول خبر داد.

به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مسعود نصرتی اظهار کرد: این تابلوها مربوط به فاصله زمانی ۱۲۴۰ تا ۱۳۳۰ هجری قمری با موضوعاتی مانند رویدادها، اشخاص، ساختمان‌ها، باغ‌ها و طبیعت است که محوطه و عمارت و حوض جوشان کاخ گلستان نیز در زمره آنهاست.

 مسعود نصرتی  با اشاره به اینکه برخی از این آثار در نگارخانه مجموعه به نمایش درآمده است، افزود: کمال‌الملک ۱۷۰ تابلو کشید که معروف‌ترین آنها تالار آینه است. این تابلو که اولین تابلوی وی با امضای «کمال الملک»  است، از جمله نخستین آثار ملی منقول با شماره ۴۲ است که سال گذشته در این فهرست قرار گرفته است. 

به گفته وی، دیگر آثار این نقاش بزرگ نزد خاندان وی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، موزه مجلس و موزه ملک است که تابلوهایی که در مدت سه ساله حضورش درایتالیا، فرانسه و اتریش از آثار نقاشان برجسته‌ای مانند رامبراند، روبنس کپی نقاشی کرده است و امروز در موزه ملک نگهداری می‌شوند.

براساس این گزارش، «محمد غفاری» معروف به کمال‌الملک در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی در خانواده‌ای هنرمند و سرشناس در شهر کاشان به دنیا آمد. وی برادرزاده «میرزا ابوالحسن غفاری»، معروف به "صنیع الملک" از اولین تحصیل‌کردگان ایرانی در خارج کشور بود. وی پس از تحصیلات اولیه در زادگاهش در دارالفنون تهران به تحصیل پرداخت و با پیشرفت در این هنر موفق به دریافت نشان علمی شد. با کشیدن تصویر مدیر مدرسه، نظر ناصرالدین شاه را به خود جلب کرد. در ۱۲۶۱ شمسی به نقاش باشی ملقب شد و در سال ۱۲۶۹ از طرف ناصرالدین شاه لقب کمال‌الملک را گرفت.

کمال‌الملک پس از کشته شدن ناصرالدین‌شاه برای مطالعه و کسب تجربه به اروپا رفت و بیش از سه سال درفلورانس، رم و پاریس گذراند و در موزه‌ها به کپی کردن آثار استادانی مانند رافائل، رامبراند و تیسن پرداخت.

او به دستور مظفر الدین شاه در سال ۱۲۷۹ شمسی  به ایران بازگشت و کار در دربار را ادامه داد. پس از مدتی به عراق رفت و چند سالی را در آنجا گذراند. پرده‌های زرگر بغدادی و میدان کربلای معلا را به هنگام اقامتش در عراق نقاشی کرد.

منبع: ایسنا

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments