Posts
آمار درصد فروش گالری‌ها، حراجی های هنری، پلتفرم‌ها و سایت‌های آنلاین هنر و چشم انداز آنها در 12 ماه آینده

آمار درصد فروش گالری‌ها، حراجی های هنری، پلتفرم‌ها و سایت‌های آنلاین هنر و چشم انداز آنها در 12 ماه آینده

نوسانات موجود در کاهش و افزایش خریداران آنلاین آثار هنری برای سه سال ثابت باقی مانده است. این نشان می‌دهد که بازار آنلاین کالاهای هنری باید برای ایجاد تغییر در خریداران تلاش کند و بازار آنلاین در تلاش است تا خریداران دودل را به سمت خرید آنلاین سوق دهد.

81 درصد از مدیران پلتفرم‌های آنلاین نسبت به ۱۲ ماه آینده بازار فروش نظر بسیار خوشبینانه‌ای دارند و در مقابل این نظر سنجی بین مدیران بازارهای آنلاین ۵ درصد هستند که نظر و نگاهی منفی دارند.۴۱ درصد کسب اعتماد مصرف‌کننده و معرفی نام و برند تجاری را به عنوان یک چالش می‌دانند.31 درصد ابراز نگرانی داشتند در مورد خریداران مرددی که نمی‌توانند کالا را به‌صورت فیزیکی بررسی کنند. ۱۹ درصد از این مدیران هم موضوع تدارکات، آماده سازي و تحویل کالا به مشتریان را به‌عنوان یک نگرانی مطرح کرده‌اند.

نمودار نظرسنجی در 12 ماه گذشته از چند سامانه خرید آنلاین هنر

نظر سنجی آیندۀ بازار آنلاین هنر از خریداران هنری

۵۰ درصد ازخریداران آنلاین فعلی گفته‌اند که آنها در سال آینده خرید بیشتری خواهند کرد این رقم در سال 2016 برابر با 48 درصد بود. ۳۸ درصد آنها گفته‌اند که امسال هم مانند سال گذشته خرید خواهند کرد. اما ۱۳ درصد گفته‌اند که می‌خواهند کمتر از سال گذشته خرید کنند. این در حالی است که در سال گذشته تنها 8 درصد از خریداران خرید کمتری را پیش‌بینی کرده بودند که این سقوط بود نشان‌دهنده رشد کمتری در فروش آنلاین در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.80 درصد نگرانی خریداران در مورد عدم تطبیق تصویر دیجیتالی کالا با واقعیت است و ۷۷ درصد عدم رغبت آنها به خرید آنلاین عدم بررسی فیزیکی کالا و یا اثر هنری بود.

نمودار نسبت وفاداری خریداران آنلاین آثار هنری

۵۸ درصد این خریداران همچنین نگران این هستند که اثری که خریداری می‌کنند کالای جعلی باشد و یا چیز دیگری به جای کالای مورد نظرشان به آنها تحویل داده شود.

چشم‌انداز گالری‌های هنری نسبت به خرید و فروش آنلاین آثار هنری در 12 ماه آینده

۷۴ درصد از گالری‌های مورد بررسی که بيشتر از گالری‌های سال 2016 بودند (۶۹ درصد)، معتقدند رشد فروش آنلاین کالای هنری در ۱۲ ماه آینده کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود. البته این نظرات تضاد آشکاری دارد با نرخ رشدی که بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده بودند. 82 درصد این گالری‌ها نگران این هستند که مشتریان حقیقی خود را نیابند. ۵۵ درصد از این گالری‌دارها نگران این هستند که با مشتریان خود ارتباط چهره‌به‌چهره ندارند و ۳۹ درصد موضوع تدارکات، آماده‌کردن و تحویل‌دادن کالا را دارند.

نمودار گرایشات به خرید آنلاین و آفلاین هنر

نوسانات موجود در کاهش و افزایش خریداران آنلاین آثار هنری برای سه سال ثابت باقی مانده است. این نشان می‌دهد که بازار آنلاین کالاهای هنری باید برای ایجاد تغییر در خریداران تلاش کند.  در گزارش سال گذشته ۵۱ درصد از خریداران گفتند که هرگز به صورت آنلاین خرید نکرده‌اند. همين درصد برای سال ۲۰۱۵ هم صدق می‌کند.

نمودار قصد خرید هنر در 12 ماه آینده

 این نشان می‌دهد که بازار آنلاین در تلاش است تا خریداران دودل را به سمت خرید آنلاین سوق دهد. تردید برای خرید در میان خریداران غیرآنلاین هم وجود دارد.۷۷ درصد از خریداران مردد عدم امکان بررسی فیزیکی کالا و عدم اعتماد در مورد شرایط کار فروشندگان را دلیل اصلی برای صرف‌نظرشدن از خرید آنلاین اعلام کرده‌اند. این نظر 76 درصد خریداران مردد بوده است.

 با این حال خریداران فعلی در ۱۲ ماه گذشته میزان بیشتری خرید کرده‌اند. خریدارانی که بیش از یک کالا خریده‌اند ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است، این در حالی است که این رقم برابر با 63 درصد بوده است.

میزان قیمتی که مردم برای خرید آنلاین هنر پرداخت می کنند

این آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر خریداران سهم خود را از خرید آنلاین افزایش داده‌اند. در گروه هنرهای زیبا سهم خریدارانی که دو تا پنج اثر هنری را خریده‌اند به ۵۲ درصد افزایش یافته است. سهم این خریداران 2 تا 5 اثری، در سال 2016، 49 درصد بوده است. اكثر خریداران در قیمت زیر ۵۰۰۰ دلار مانده‌اند. ۷۹ درصد از خریداران در سال 2017،  ۷۸ درصد در سال ۲۰۱۶ و ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۵ نیز کمتر از ۵۰۰۰ دلار برای هر اثر هنری پرداخته‌اند. اما علي‌رغم شواهد موجود آثار هنری آنلاین به‌طور فزاینده‌ای با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌شوند.

میزان علاقه مندی مردم به خرید هنر به صورت آنلاین

آیا در 12 ماه گذشته 2 تا 5 اثر خریده اید ؟

بازار کالاهای هنری با قیمت‌های ارزان‌تر به‌عنوان ابزاری است برای پرورش گروه تازه‌ای از مجموعه‌داران و یک عرصۀ طبیعی برای مجموعه‌داران جوان، ۹۲ درصد از خریداران جدید گفته‌اند که متوسط قیمت پرداختی آنها برای هنرهای زیبا از پنج هزار دلار کمتر خواهد بود و ۷۱ درصد گفته اند که کمتر از ۱۰۰۰ دلار به صورت آنلاین خرید خواهند کرد.

رشته های هنر آثار خریده شده به صورت آنلاین

در میان خریداران جدید، بازار خرید و فروش آثار نقاشی جذاب‌ترین بخش مجموعه‌داری است. ۸۵ درصد از خریداران و مجموعه‌داران جدید گفته‌اند که آثار نقاشی و نسخه‌های ویرایش شده را تنها با قیمت پایین و مناسب می‌خرند. ۶۰ درصد از آنها نقاشی و ۵۹ درصد هم  عکس خریده‌اند. در واقع هرچند نقاشی و نسخه‌های ویرایش‌شده آثار برتری هستند اما این بازار به‌عنوان بازاری قابل اعتماد برای خریدارانی است که به دنبال آثار منحصربه‌فردی هستند.

دستگاه های استفادده شده برای خرید آنلاین هنر

گالری‌ها نسبت به فروش آنلاین آثار هنری چه آماری می‌دهند؟

فروش آنلاین هنوز در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین راه فروش اكثر کالاهای سنتی است. غير از ۳۳ درصد از گالری‌هایی که هنوز این فرصت را به مشتریان خود می‌دهند که به‌صورت مستقیم هم بتوانند از طریق وب‌سایت خرید کنند، ۵۹ درصد از گالری‌ها می‌گویند که کانال‌های مجازی فقط ۵ درصد از کل فروش آنها را تشکیل می‌دهند. اما ۱۸ درصد از گالری‌ها فروش مستقیم و آنلاین دارند. توجه به این نکته ضروریست که بسیاری از گالری‌هایی که کلکسیون و مجموعه‌هایی از کالاهایی چون ساعت، دکوري و مبلمان و عکاسی دارند فروش آنلاین انجام می‌دهند.

از چه نوع سامانه هایی برای خرید استفاده می کنید ؟

در میان گالری‌هایی که فروش آنلاین دارند ۶۰ درصد گفته‌اند که خریدهای مکرری را تجربه کرده‌اند، این رقم در سال 2016، ۵۹ درصد بوده است که نشان‌دهنده ارزش و وفاداری خریداران آنلاین است. ۵۴ درصد از گالری‌ها در سال 2017 و 52 درصد در سال 2016 نیز گفته‌اند که فروش آنها به سمت خریداران بین‌المللی در حال گسترش است که نشان می‌دهد بازار فروش آنلاین یک کانال بسیار مهم برای گالری‌هاست تا فروش خود را یا بازار خود را در سطح بین‌المللی توسعه دهند. اغلب گالری‌ها گفته‌اند که خریداران به طور روزافزونی به خرید با قیمت‌های بالاتر روی می‌آورند. ۶۰ درصد از گالری‌ها در سال 2017 و ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۶، گفته‌اند که خریداران رفته‌رفته راحت‌تر قیمت‌های بالا را خریداری می‌کنند، با این حال هنوز اكثر معاملات کمتر از ۱۰ هزار دلار است. ۷۹ درصد از گالری‌ها در سال 2017 و ۸2 درصد در سال ۲۰۱۶ همچنین گفته‌اند که متوسط قیمت معاملات آنلاین آنها هنوز کمتر از ۱۰ هزار دلار است. این نشان می‌دهد که بازار فروش آنلاین همچنان به سمت کاهش‌دادن قیمت‌ها حرکت می‌کند و ما با نشانه‌های کمی مواجه هستیم که بازار آنلاین در حال افزایش قیمت باشد. 51 درصد از گالری‌ها گفته اند متوسط قیمت‌های آنها کمتر از 5000 دلار بوده و 31 درصد هم گفته‌اند که متوسط قیمت کمتر از 1000 دلار است.

هزینه سالیانه مردم برای خرید هنر

رویدادهای مهم کسب و کارهای آنلاین در 12 ماه گذشته

می 2016:

Auctionata و  Paddle8 یک خانه حراج آنلاین مستقر در نیویورک که فروش هنرهای زیبا از جمله پس از جنگ و هنر معاصر، چاپ، عکاسی، هنر خیابانی که در سال 2011 توسط الکساندر گیلکس، آدیتیا جولکا و عثمان خان تاسیس شده است و با Paddle8 که خود متخصص در کالاهای لوکس، هنر، عتیقه جات و کالکشن ها بود با هم ادغام شدند که حدود 800 هزار کاربر را به خود جذب کردند. همچنین فروش سالانۀ آنها با هدف رشد بازار فروش کالاهای هنری و ورود به بازار کالاها و مجموعه های لوکس به 150 میلیون دلار رسید.

می 2016:

Barnebys که موتور جستجویی در هنر، عتیقه‌جات در کشورهای اسکاندیناوی، انگلیس، ایالات متحده، فرانسه، اسپانیا، آلمان تاسیس شده بود، در کشور چین راه اندازی شد تا سهم کلی بازار هنر چین با پتانسیل 20 میلیون خریدار و 25 میلیون فروشنده بالقوه را در اختیار داشته باشد.

می 2016:

Artprice ( که بازار انلاین هنر بعد از قرن 17 و معاصر است) بازار فروش خود را با نام Blockchain  با هدف کاهش قیمت و حذف کاتالوگ‌ها راه‌اندازی کرد. از طریق این پایگاه این شرکت می‌تواند تمام کالاهای هنری خود را ردیابی کند این روند به طور اختصاصی برای موارد دزدیده شدن و یا گم شدن آثار هنری به‌کار می‌رود.

ژوئن 2016:

ArtAttack که اپلیکیشنی برای خرید و فروش آثار هنری است، یک شبکۀ اجتماعی ایجاد کرد که از طریق آن کاربران می‌توانستند آثار هنری را ببینند و به خرید و فروش کالاهای هنری بپردازند. این اپلیکشن بیشتر بر هنرمندان نوظهور و آثار آنها تمرکز دارد و به آنها کمک می‌کند تا بتوانند آثار خود را معرفی کنند و به‌فروش برسانند.

ژوئن 2016:

Rise Art پلتفرم فروش آثار هنری ایرلندی با نام Artfetch را به مبلغ نامعلوی خریداری کرد و باعث شد تا 70 میلیون کاربر در سطح بین‌المللی این سایت را به انتخاب‌های خود بیافزایند.

ژوئن 2016:

Artsy که پایگاهی اینترنتی از تجمیع موزه‌ها، گالری‌ها، نمایشگاه‌های هنری و بنیادها و مزایده‌های هنری است، در این سال با حراجی‌های Phillips و Koller برای برگزاری مزایده‌های آنلاین مشارکت کرد. این اولین باری بود که کاربران Artsy می توانستند در مزایده‌های آنلاین حراجی‌ها شرکت کنند و با مجموعه‌داران هنری در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند.

اکتبر 2016:

خانه‌حراج Sotheby’s پایگاه اطلاعات داده شرکت Meimoses Art Indices  را با 45000 گزارش فروش در اختیار گرفت و یک شاخصی برای قیمت‌های هنری طی زمان‌های مختلف ارائه داد. هدف این سایت این بود که از این اطلاعات استفاده کند تا مشتریان بتوانند با استفاده از این اطلاعات مجموعه‌های خود را شخصی‌سازی کنند.

اکتبر 2016:

کلکسیونر آمریکایی اجناس عتیقه و کالاهای هنری، استفان اسمیت (Smith Stephen) حدود 1.5 میلیون دلار در خرید و حراجی‌های آنلاین پلتفرم Bidsquare سرمایه‌گذاری کرد. تا حضور خود را در بازارها و عرصه جهانی توسعه دهد.

اکتبر 2016:

برنامه TEFAF "نمایشگاه هنرهای زیبا در اروپا" راه‌اندازی شد با هدف کمک به فروشندگان تا با استفاده از ابزارهای دیجیتالی کسب‌وکارهای خود را رونق دهند. در واقع این برنامه یک راه مقرون‌به‌صرفه در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد تا حضور آنلاین خود را توسعه دهند و با تاکید بر کیفیت بالای کالاهای خود، خریداران بیشتری را جذب کند.

اکتبر 2016:

Twyla در بودجه ریزی جدید خود به رهبری GV ، 14 میلیون دلار اختصاص داد تا بودجه کل خود را به 19 میلیون دلار افزایش دهد. این شرکت با همکاری هنرمندان معاصر نسخه‌های چاپی منحصر به‌فردی را با قیمت بین 1000 تا 5000 دلار تولید کردند و به‌طور آنلاین به فروش گذاشتند.


بیشتر بخوانید: رشد کسب و کارهای آنلاین هنری و آمار فروش بازار آنلاین هنر در سال 2017


نوامبر 2016:

پایگاه اطلاعات حراجی آنلاین Artnet  شرکت Tutela Capital را که موسس آن فابین بوکارت ( Fabian Bocar) بود، را خریداری کرد و با نام Artnet Analytics تصمیم داشت تا اطلاعات مورد نیاز خریداران را جمع‌آوری کرده و در اختیار آنها قرار دهد.

دسامبر 2016:

حراجی آنلاین موبایل و نرم افزار سایت Lofty.com را برای فروش آثار هنرهای زیبا و آثار دکوری و تزئینی راه‌اندازی کرد.

دسامبر 2016:

Auction Mobility  حراجی آنلاین موبایل و نرم‌افزار سایت Lofty.com را برای فروش آثار هنرهای زیبا و آثار دکوری و تزئینی  راه‌اندازی کرد.

ژوئن 2016:

Lauritz.com که اولین خانه حراج دانمارکی برای ارائۀ مزایده‌های آنلاین است، فهرست و ارائه سهام خود را در Nasdaq First North راه اندازی کرد.

جولای 2016:

Wydr یک پلتفرم آنلاینی طراحی شده برای گوشی های موبایل راه‌اندازی کرد که به کاربران بر اساس علایق آنها پیشنهاداتی ارائه می‌داد. افراد مورد هدف این اپلیکیشن خریداران بازارهای ارزان و معرفی هنرمندان نوظهور به خریداران است.

جولای 2016:

ArtList  یک پلتفرم برای فروش آنلاین کالاهای دست دوم که فروشندگانی که کالای آنها دیده نشده و یا فروش نرفته را عرضه کرد.

آگوست 2016:

اپلیکیشن Magnus app به دلیل نقض قانون کپی رایت از اپ استور اپل حذف شد.

سپتامبر 2016:

The Other Art Fair توسط Saatchi Art مالک Demand Media خریداری شد که خریداران می‌توانستند هم به‌طورآنلاین و هم آفلاین خرید کنند. در هر دو حالت خریداران شانس این را دارند که هنرمندان جدید را در هر دو بخش مهم بازار شناسایی کنند.

دسامبر 2016:

MutualArt.com و The Artist Pension Trust با هم ادغام شده با نام MutualArt Group  فرایند فروش کالاهای هنری را بر عهده دارند و 500 هزار کاربر عضو آن و مجموعه‌ای از 13000 اثر هنری و بیش از 2000 هنرمند مختلف عرضه می‌کند.

دسامبر 2016:

بازار هنر آنلاین Artfinder در حدود 2.2 میلیون دلار برای توسعه و بهبود تکنولوژی و جستجوی وبسایتش سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاران شامل Oxford Capital و Wellington Partners و Cambridge Angels و entrepreneur William Tunstall-Pedoe بودند.

دسامبر 2016:

شرکت سرمایه‌گذاری NextStage AM مبلغ 2 میلیون یورو برای حراجی هتل Drouot سرمایه‌گذاری کرد تا یک پلتفرم دیجیتال آنلاین فروش را با نام Drouot Digita راه اندازی کند. این سرمایه‌گذاری باعث شد تا Expertissim هم برای مشارکت با این حراجی از طریق وبسایت خود NextStage AM وارد شود و در مجموع Drouot Live’s با 120 هزار عضو و Expertissim’s با 80 هزار عضو، کارشناسان شبکه با هم کار کنند.

ژانویه 2017:

Artnet مالکیت معنوی شرکت فروش کالاهای دست دوم را با نام ArtList به همراه دو تن از سه موسسین آن بدست آورد. ArtList از تاریخ ژانویه 2015 تا جولای 2016 در حال اجرا بوده و به توسعۀ فروش آنلاین Artnet کمک می‌کند.

فوریه 2017:

Frédéric Jousset موسس Webhelp و صاحب مجله هنرهای تجسمی Beaux Arts مبلغ 2 میلیون یورو برای Artsper سرمایه‌گذاری کرد. این سرمایه‌گذاری برای توسعه بین‌المللی و دو برابر کردن کارکنان این گالری آنلاین است.

مارس 2017:

Auctionata اعلام کرد که فعالیت‌های خود را متوقف خواهد کرد. Paddle8 و ValueMyStuff تقریبا از بین رفته‌اند و در حال حاضر به صورت شرکت‌های مستقل فعالیت می‌کنند.

رتبه بندی پلتفرم فروش آنلاین در سال 2017 به وسیلۀ Hiscox:

جدول رتبه بندی سایتهای فروش آنلاین آثار هنری

اثرات فروش آنلاین بر کسب و کار سنتی کالای هنری:

Christie’s در رتبه‌بندی امسال در بالاترین نقطه قرار گرفت. بالاتر از Sotheby’s و Artsy و 1stdibs و Artnet .

Artsy نیز در بالاترین رتبه‌بندی تعهد همکاری قرار دارد. در رتبه‌بندی امسال قرار شد که پلتفرم های آنلاین هنری هم لحاظ شوند چرا که سه تا از این شرکت‌ها باور داشتند که در این عرصه برتر هستند. در این بین Artsy بارها انتخاب شد و بعد از آن 1stDibs، Saatchi Art، Christie’s و Artnet انتخاب شدند. بر اساس نظرسنجی‌هایی که از مشتریان انجام شده این رتبه‌بندی از رتبه‌بندی پلتفرم آنلاین که در آن، این سه شرکت در بالاترین رتبه قرار دارن، متفاوت نیست.

کسب و کارهای فروش سنتی آثار هنری به سمت بازار آنلاین گرایش پیدا کرده‌اند. چهار شرکت از ده شرکت برتر در آخرین رتبه‌بندی، کسب و کارهای سنتی هنری بوده‌اند که حال یک پلتفرم دیجتالی آنلاین هم برای خرید و فروش کالا دارند. این نشان می‌دهد که بازارهای سنتی به سرعت توسط رقبای آنلاین خود تحت تاثیر قرار می‌گیرند. حراجی Heritage یک نمونه حراجی کلاسیک و سنتی است که در سال 2016  کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرد  به طوری که در حال حاضر 50 درصد از فروش کل خود را از طریق فروش آنلاین کسب می‌کند.

انگیزه شما از خرید هنر چیست

آیا ممکن است توازن قدرت دوباره به سمت بازار سنتی برگردد، در این صورت پیامدهای آن چیست؟ 

توازن قدرت در اوایل دوران ظهور سایت‌های آنلاین به این سمت بوده است، اما با وجود اینکه در نهایت معاملات به هر دو طریق انجام می‌شود، آیا ممکن است که بازارهای سنتی دوباره قدرت خود را بدست آوردند؟ حراجی Heritage فقط از فروش آنلاین خود مبلغ 350 میلیون دلار درآمد داشته که عدد قابل توجهی است و اگر ما میزان فروش Sotheby’s و Christie’s را هم به این مبلغ بیافزاییم در مجموع میزان فروش فقط این سه سایت برتر به 720 میلیون دلار می‌رسد که 19 درصد از کل فروش‌ها را شامل می‌شود. این نشان می‌دهد که بازار آینده فروش آنلاین بازیگرانی جدید ندارد بلکه یک بازار دیکته شده توسط همان فروشندگان سنتی است.

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments