Posts
آبستره های مریم قربانی در گالری مانی شیراز

آبستره های مریم قربانی در گالری مانی شیراز

نمایشگاه نقاشی با عنوان "گذر" از آثار مریم قربانی روز گذشته 23 مردادماه در نگارخانه مانی شیراز گشایش یافت.

مریم قربانی درباره نمایشگاه "گذر" عنوان کرد: زمانی که در مرز جدایی از خواب هستم به رویایم چنگ می‌اندازم به امید اینکه دمی بیشتر در وادی حقیقت، سیر و سفر کنم. زمانی که بیداری برای نژاد انسان ملموس‌تر است، من رشته‌های وجودم را به تار و پود بوم نقاشی می‌بافم.

او گفت: من مریم قربانى هستم، ٢٥ سال دارم و فارغ‌التحصیل کارشناسى نقاشى از دانشگاه آزاد اسلامى شیراز هستم و در دو نمایشگاه گروهى طراحى شرکت کرده‌ام و این نمایشگاه اولین نمایشگاه نقاشى فردى من است.

قربانی درباره سبک آثارش گفت: این تولیدات هنری سورئالیسم (فرا واقعى) است و من معتقدم هنر نقاشى تبلور زندگى و نشانه بارز تکامل عقل و اندیشه و زندگى اجتماعى بشر است. نقاشى تنها زبان مشترک انسانى و البته زبان خاص هر فرد نیز است و همانطور که انسان‌هاى اولیه ترس، آرزو، خیالات و روزمرگى خود را در نقشهای‌شان بجا گذاشته‌اند، امروز نیز شاهد تکامل فکر و اندیشه در آثار بشر هستیم.

این نقاش جوان افزود: با نگاه به رنگ‌ها و نقش‌ها می‌توان سفرى عمیق به ناخودآگاه، درک، فهم و خیالات نقاش کرد که لازمه آن داشتن کمى هوشیارى و درک عمیق بیننده است و من سعى در خلق آن دارم که بیننده را به فکر وادار کنم...

او بیان داشت: اغلب سعى می‌کنم تا بیننده با دیدن نقاشی‌هایم داشته‌هاى ذهنیش به تکاپو بیفتد و در باورهایش به دنبال تفسیر آن چه می‌بیند باشد حتى فراتر از ذهن و خیالش پرواز کند. آن حس زیبایى طلبیش و واقع‌گرایانه طلبش در سادگى و غیر واقعى بودن در هم شود و در فراسوى زیبایی‌ها و معیارهاى قراردادى ذهن چیزى دیگر در وجودش جرقه بزند.

او ادامه داد: استفاده از تاریکى و روشنى در تابلوهایم و تاریکى اغلب از باور ذهنیم شکل گرفته که نه تنها تاریکى و سیاهى را هیچ نمی‌دانم بلکه تاریکى همه چیز است ولى پنهان و کشف نشده حتى روشنى هم از تاریکى بیرون می‌آید همانطور که جسمى اگر تمام رنگ‌ها را جذب کند سیاه دیده می‌شود و اگر هم نورها و رنگ‌ها را دفع کند سفید دیده می‌شود.

مریم قربانی اظهار داشت: نقاشى‌هایم ترکیبى از واقعیت و فراواقعیت است و تصویر دنیاى واقعى که ساخته ذهن و دید ماست و دنیایى کشف نشده و پر از رمز و راز که با ذهن زمینى نتوانستیم به کشف آن بپردازیم. 

او توضیح داد: در شکل دادن به طرح از خط‌هاى منحنى استفاده کرده‌ام و همچنین امواج آب و ذوب شمع و کاکتوس (گیاه کاکتوس) در به وجود آوردن اثرم الهام بخشم بوده‌اند.جنب و جوش و تحرک و زندگى به سوى کمال در امواج و خطوط بدون زاویه و شکستگى نقاشی‌هایم قابل مشاهده است. کشش و بیرون آمدن و تقلا و زجر کشیدن براى گذر از مرحله تاریکى و روشنى با رسم خط‌هاى منحنى و سعى در الغاى آن‌ها داشتم و نیز همچنین در هم رفتن سیاه و سفید به طیف‌هاى خاکسترى در نقاشى نشان داده شده و خطوط رقصان منحنى نشان از حرکت و تحول است.

منبع: هنرآنلاین