Posts
هوشمندانه در حراج تهران شرکت کنید

هوشمندانه در حراج تهران شرکت کنید

این مقاله به شما در خرید بهتر و موثر در حراج تهران کمک می کند.

تعداد آثار هر هنرمند در حراج تهران

حضور آثار هنرمندان در حراجی‌ها و نمایشگاه‌ها برای سرمایه‌گذاران و خریداران هنر چشم‌انداز روشن‌تری ایجاد می‌کند. حراج تهران بعنوان بزرگترین حراج ایران که در بازار منطقه هم تاثیرگذار است می‌تواند معیار خوبی برای این بررسی باشد.

با بررسی 7 دوره‌ی حراج تهران تعداد آثار ارائه‌شده برای هر هنرمند را در این حراجی گواه بر این است که از 242 هنرمندی که در حراج تهران حضورداشته‌اند، 104 نفر تنها یک اثر در حراج تهران داشته‌اند و 138 نفر از هنرمندان بیش از یک‌بار در حراج تهران اثر داشته‌اند.

 جدول هنرمندان

جدول 1

میزان رشد قیمت هر هنرمند

میزان مشارکت در خرید یک اثر در هر حراجی در زمان کوتاه تصمیم گیری می‌تواند نتیجه‌ی متفاوتی برای هر خریداری ایجاد کند. برای شرکت در هشتمین حراج تهران می‌خواهیم با در اختیار گذاشتن تحلیل حراج ششم تهران که شبیه به حراج هشتم است از شما دعوت کنیم تا هوشمندانه‌تر در این حراجی شرکت کنید.
در نمودار شماره 1 آثار به ترتیب صعودی از پایین‌ترین برآورد قیمت یعنی لات 106 ( 60 میلیون ریال برای اثر پیمان هوشمندزاده) تا بالاترین برآورد قیمت، لات 73 (7000 میلیون ریال برای اثر فرهاد مشیری) آورده شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر محور xها نشان‌دهنده‌ی لات‌ها به ترتیب برآورد قیمت است و محور y ها نشان‌دهنده‌ی قیمت به میلیون ریال است.

نمودار مقایسه قیمت برآورد شده 

نمودار1

همان‌طور که مشاهده می‌شود آثاری که میانگین برآورد قیمت آن‌ها تا 600 میلیون ریال بوده است وابستگی زیادی به برآورد قیمت دارند و قیمت آن‌ها حول برآورد با بازه‌ی قیمتی کمی جابه‌جاشده است. به‌جز در موارد خاص که شاخص‌ترین اثر ازنظر رشد در این بازه اثر رضا رینه‌ای است که میانگین برآورد آن 225 میلیون ریال بوده است اما 1000 میلیون ریال فروخته‌شده است.

مقایسه قیمت برآورد شده با قیمت فروخته شده در حراج تهران

نمودار 2

نمودار شماره ۲ تنها برآورد قیمت ۷۰۰ میلیون ریال به بالای نمودار شماره‌ی ۱ را نشان می‌دهد. قسمتی که نشان می‌دهد آثار وابستگی بسیار کمتری نسب به برآورد قیمت دارند. به‌طور مثال لات ۸۳، اثر بهمن محصص، 3500 میلیون ریال برآورد قیمت شد اما با رشد 171 درصدی 6000 میلیون ریال فروخته شد. از دلایل این عدم پراکندگی می‌توان این باشد که از هنرمندانی که آثارشان زیر 700 میلیون ریال برآورد قیمت شده است می‌توان آثار دیگری در گالری‌ها و بازار پیدا کرد اما آثار خارج از این بازه دسترسی کمتر و خصوصیات منحصربه‌فرد بیشتری دارند که مجموعه‌داران را متقاعد کرده است تا بید بالاتری برای خرید نشان بدهند.

از 120 اثر این حراج 21 هنرمند آثارشان حداقل دو برابر برآورد قیمت فروخته‌شده است. در جدول زیر اطلاعات این آثار به ترتیب رشد قیمت آورده شده است.(قیمت در این جدول برحسب میلیون ریال است)

جدول درصد رشد هنرمندان 

جدول 2

اثر رضا رینه‌ای لات اول حراج بوده است و بیشترین رشد قیمت را نیز داشته است.

آرتیبیشن افتخار همکاری برای فروش آثار رضا رینه‌ای، نزار موسوی‌نیا و مسعود کشمیری را دارد. از شما دعوت می‌کنیم از صفحات این هنرمندان در وب سایت آرتیبیشن بازدید نمائید.

بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در حراج تهران چه آثار چه هنرمندانی بوده‌است؟

پاسخ دادن به این سؤال نیازمند بررسی دقیق از چندین منظر است. هنرمندانی که بیشتر از 7 اثر در حراج تهران داشته‌اند با توجه به تعداد بالای فروش آثار در حراج تهران احتمال بیشتری برای وجود اثر در حراج‌های بعدی دارند و این موضوع عاملی اطمینان بخش در سرمایه‌گذاری بر روی این هنرمندان ست.

از 20 هنرمندی که بیشتر از 7 اثر در حراج تهران داشته‌اند، 4 نفر آن‌ها نقاشی‌خط، دو هنرمند مجسمه‌ساز، یک عکاس و 13 هنرمند نقاش هستند. با مقایسه‌ای بین برآورد قیمت و  قیمت فروخته‌شده در اولین و آخرین فروش هر هنرمند در حراج تهران، و اندازه‌ی اثر درصد رشد برآورد قیمت و قیمت فروخته‌شده قابل مشاهده است. از آنجاکه اندازه‌ی آثار نیز عاملی تعیین‌کننده است. نسبت قیمت به‌اندازه‌ی فروش اول هر هنرمند با قیمت به‌اندازه‌ی سال آخر هر هنرمند نیز در جدول زیر به ترتیب بیشترین رشد قیمت فروخته‌شده آمده است تا دید و دانش بهتری برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. (قیمت در این جدول برحسب میلیون ریال است)

جدول میزان رشد هنرمندان در حراج تهران 

جدول 3

اما رشد قیمتی متناسب با اندازه‌ی حجمی آثار مجسمه‌سازی با این نوع محاسبات قابل‌تشخیص نیست. از همین رو مشخصات اولین و آخرین آثار پرویز تناولی و ژازه تباتبایی به تفکیک در زیر آورده شده است.

 نمودار میزان بیشترین رشد هنرمندان در حراج تهران

جدول 4

آیا سرمایه گذاری بر روی آثار هنرمندان جوان حراج تهران سودآور است؟

با تعریف هنرمندانی که تاریخ تولدشان از سال 1355 به بعد است را هنرمند جوان تلقی شود. اولین و آخرین اثر شرکت داده شده در حراج تهران آن ها به عنوان یک معیار سوداوری انتخاب شده است. از همین رو تمام  هنرمندان جوانی که بیشتر از یک دوره در حراج تهران حضور داشته اند مورد بررسی قرار گرفته است. در نمودار زیر  قیمت فروخته شده این هنرمندان در اولین و آخرین حضورشان را نشان می دهد.

 نمودار مقایسه قیمت فروخته شده آثار هنرمندان جوان در اولین و آخرین حضورشان در حراج تهران

نمودار 3

از 19 هنرمند تنها 3 هنرمند قیمت اثرشان در آخرین حضورشان کمتر فروخته شده است. و بیشتری درصد افزایش قیمت مربوط به بهنوش فروتن با 1533.33% رشد، دانا نهداران با 657.14% رشد و شهریار احمدی با 642% رشد بیشترین رشد را داشته اند که رشد قیمتی بسیار بالایی است.

نمودار شماره 4 نیز قیمت برآورد شده هنرمندان جوان در اولین و آخرین حضورشان را نشان می‌دهد.

 مقایسه برآورد قیمت آثار هنرمندان جوان در اولین و آخرین حضورشان در حراج تهران

نمودار 4

به طور کلی قیمت فروخته شده‌ی آثار هنرمندان جوان در آخرین حضورشان نسبت به اولین حضورشان 162.89% رشد داشته است. این مقدار درصد رشد از درصد رشد بعضی از هنرمندان پیشکسوت در حراج تهران بالاتر است. همچنین میانگین درصد رشد برآورد قیمت نیز 112درصد است.

برای خرید، فروش و مشاوره آثار مستر، خرید از حراج تهران با ما در ارتباط باشید.

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments