Posts
هنر ایران، مصر و ترکیه در رقابت باهم در حراج‌های بین‌المللی

هنر ایران، مصر و ترکیه در رقابت باهم در حراج‌های بین‌المللی

اقتصاد هنر , حراج بونامز ,
در حراج بونامز آثار سهراب سپهری فرامرز پیلارام و منوچهر یکتایی درخشیدند.

همچنان که در حراج‌های بین‌المللی شاهد هستیم حضور دو کشور مصر و ایران در صدر پرفروش‌ترین‌ها وهمچنین آثار این دو کشور بیشترین فراوانی‌ها را در تعداد آثار راه یافته به حراج‌ها را دارند، شب گذشته در خانۀ حراج بونامز شاهد تغییرات جدید از جمله حضور پررنگ آثار هنرمندان عراقی و فروش عالی دو اثر از ترکیه بودیم.

در بین آثار این حراج، هنرمندانی از 10 کشور ایران، مصر، ترکیه، عراق، لبنان، فلسطین، سوریه، تونس، مراکش و سودان شرکت داشتند، تعداد آثاری که از این کشورها در حراج بونامز شرکت داشتند به شرح جدول زیر است:

نمودار تعداد آثار شرکت کننده به تفکیک کشور

گرانترین اثر این حراج نیز متعلق به کشور ترکیه و اثر فخرنسا زید بود، که دو پرترۀ مفهومی از پادشاه اردن شاه سلطان حسین به قیمت 121250 پوند و پرترۀ دختر ارشدش شاهزاده الیا بود که به قیمت 234350 پوند به عنوان گرانترین اثر این حراج به فروش رسید. در این اثر شاهزاده الیا لباسی سبز نماد باروری و یک گل سفید به نشانۀ جوانی و زیبایی در دست دارد.

آثار فخرالنا ذیل در حراج بونامز

آثار گران دیگر در این حراج به ترتیب به آثار چهار کشور ترکیه، مصر، ایران و عراق نسبت داده شد. نمودار زیر، قیمت این شش اثر را به ترتیب نشان می‌دهد:

نمودار شش اثر گران قیمت حراج پوند

 کل آثار راه‌یافته به این حراج 80 اثر بود که در بین آنها 32 اثر فروخته نشد، در این حراج از 18 اثر ایرانی 6 اثر فروخته نشده متعلق به ایران بود که دو اثر متعلق به حسین زنده رودی و آثاری از آیدین آغداشلو، شیرین نشاط و ابوالقاسم سعیدی بود، این در حالی بود که تعداد آثار فروخته نشده در کل حراج برابر با 32 عدد و بیشترین آثار فروخته نشده مربوط به کشور عراق با فراوانی 12 اثر از بین 24 اثر بود.

نمودار فروش آثار ایرانی در این حراج به شرح جدول زیر است:

نمودار فروش آثار ایرانی در حراج بونامز


در بین آثار ایرانی تابلوی سهراب سپهری به قیمت بود 80 هزار پوند گرانترین اثر ایرانی و همچنین سومین اثر گران کل حراج بود که چکش خورد، سهراب در این اثر، عشق خود به منطقۀ بومی خود "کاشان" را به تصویر درآورده است که با "انتزاعی ابهامی" برگرفته از شرق دور که به صورت روانشناختی آن را به ارث برده است، ادغام کرده است.

دومین اثر گران در بین آثار ایرانی متعلق به منوچهر یکتایی با قیمت 75هزار پوند بود، یکتایی نیز چون سپهری در حراج‌های بین‌المللی اغلب صدر جدول آثار گران‌قیمت را تصاحب می‌کند.

منوچهر یکتایی و اثرش

در این حراج اثر " گیاه گوجه فرنگی، صبح" اثر ماندگار و خارق‌العاده‌ای است که بیانگر قدرت شاعرانه و تکنیک‌های بی‌نظیر یکتایی است که به درستی می‌توان تاثیر نقاشی کنشی در سبک و تکنیک‌های قدرتمند و اثر گذار او را مشاهده کرد. وی در ترکیب‌بندی این اثر از قواعد مشخص و اصول همیشگی پیروی نکرده است که خود تاثیرپذیری از نقاشی کنشی را اثبات می‌کند. در ترکیب‌بندی و تکنیک، "گیاه گوجه فرنگی، صبح" یک ترکیب منحصربه‌فرد از سبک کنشی دراماتیک و همچنین تاثیر ژانر طبیعت بی‌جان به‌خصوص از هنرمندانی چون سزان و تولوس لاترک به چشم می‌خورد. اثر ماندگار" گیاه گوجه فرنگی، صبح" در سال 1959 در گالری پویندکستر به نمایش گذاشته شد که با استقبال بی‌نظیر مخاطبین و منتقدین هنری روبرو شد. در سال‌های 1964-1980 در موزۀ سینسیناتی نگهداری شد ولی در چهل سال گذشته دوباره وارد بازار هنری شد.

سومین اثر ایرانی گران این حراج علامت فرامرز پیلارام با قیمت 72500 پوند بود این تابلوی باشکوه و جاودانۀ "علامت" فرامرز پیلارام تاثیر گرفته از زیبایی‌شناسی مذهبی متداول ایران است. این اثر بیانگر مکتب "سقاخانه" است که در اواخر قرن بیستم مدرنیته تحت سلطۀ آن قرار داشت و پیلارام نیز از پیشگامان این مکتب به شمار می‌رفت. در "علامت"، پیلارام به مراسم مذهبی شیعیان و برپا کردن علم اشاره دارد که آن را با نماد دست حضرت عباس (ابوالفضل) که دست او در تلاش نافرجامش برای بردن آب به برادرش در صحنۀ کربلا قطع شده بود، نشان می‌دهد.

فرامرز پیلارام و اثرش

برای دنبال کردن و گزارش زندۀ حراج‌های داخی و داخلی با کانال آرتیبیشن همراه باشید.

 

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments