Posts
شرایط گالری های هنری در عصر اینترنت چگونه است؟

شرایط گالری های هنری در عصر اینترنت چگونه است؟

از زمان ظهور اينترنت تغييرات زيادي براي هنرمندان بوجود آمده است. برجسته‌ترين و قابل توجه‌ترين آن‌ها اين است كه امروزه هنرمندان براي معرفي خود و هنرشان به جهان گزينه‌هاي زيادي دارند.

از زمان ظهور اینترنت تغییرات زیادی برای هنرمندان بوجود آمده است. برجسته‌­ترین و قابل توجه­‌ترین آن­ها این است كه امروزه هنرمندان برای معرفی خود و هنرشان به جهان گزینه­‌های زیادی دارند. با وجود اینكه گالری­‌های سنتی هنوز برقرارند اما امروزه گالری­‌ها نمی‌توانند نمایشگاه را مانند گذشته اداره كنند و برای اولین بار و برای همیشه ارائه نمایشگاهی لزوما بهترین و تنها راه برای همه هنرمندان نیست. با وجود این هنوز بسیاری از هنرمندان هم­چنان مصرند كه آثار خود را در نمایشگاه ارائه دهند و نمی­دانند كه حالا می‌توانند خودشان تقریبا هركاری كه گالری­ها برایشان انجام می‌­دهد و یا حتی كارهای بیشتری را، انجام دهند. اولین دلیل كاهش نفوذ و تاثیر­گذاری گالری­‌ها این است كه امروزه هنرمندان می­توانند به طور مستقیم از طریق اینترنت با مردم ارتباط برقرار كنند و خودشان بر كارهای خود نظارت كنند.( به همان روشی كه فقط گالری‌ها می­توانستند برایشان انجام دهند). برای اولین بار در تاریخ و به شكلی كه چند سال پیش به ندرت وجود داشت، امروزه هنرمندان خودشان می­توانند هزاران و یا ده­‌ها هزار و یا حتی صدها هزار طرفدار را جذب خود كنند. در گذشته، موفقیت در دنیای هنر اینگونه تعریف می­شد كه گالری­‌هایی كه می‌توانستند پول بیشتری صرف تبلیغات كنند یا گالری­‌هایی كه تعدادی از منتقدین روزنامه­‌ها و مجلات هنری آنها را ملاقات كرده و تصمیم می­گرفتند كه به نفع آنها كار كنند و همچنین تعدادی از هنرمندانی كه گالری­‌ها تصمیم می­‌گرفتند به آن­ها توجه كنند، بهترین موقعیت را در جامعه داشتند. حتی اگر همه این‌ها هنوز هم وجود داشته باشد اصلا مهم نیست. چیز بسیار خارق العاده و غیرقابل باوری كه وجود دارد و شامل دنیای هنر هم می­‌شود این است كه دنیای جدید هنر اكنون در دسترس همه هنرمندان و خریداران قرار دارد و دورانی كه این بازار فقط دست عده معدودی بود، پایان یافته است. بهترین خبر این است كه هنوز هم بهترین هنرها بیشترین توجه را جلب می­كنند بدون توجه به اینكه كجا ساخته شده اند و یا كجا نمایش داده شده اند و یا چه كسی آن را به نمایش گذاشته است. امروزه هنرمندان به روش­‌های زیادی و به صورت آنلاین می­‌توانند هر كاری را كه قبلا گالری‌­ها برایشان انجام می­دادند انجام دهند. در گذشته گالری­ها معمولا تنها جایی بودند كه مردم می­‌توانستند آثار هنری را از آنجا بخرند. بین هنرمند و مخاطبین اصلا ارتباط مستقیمی وجود نداشت. حتی پیدا كردن محل هنرمندان هم مشكل بود. فقط می­‌توانستند اطلاعات تماس آنها را پیدا كنند. و اگر تماس می‌­گرفتند، می‌توانستند اورا ملاقات كرده و آثارش را ببینند كه البته این خیلی بعید بود و بیشتر شبیه رویا بود. چرا كه هنرمندان اغلب دور از بازار اصلی زندگی می­‌كردند و تمایلی نداشتند كه مردم از محل زندگی آنها باخبر شوند. فقط اجازه نمایش آثارشان را می­‌دادند. اما امروزه همه این­ها تغییر كرده است. دو مورد از وظایف اصلی گالری­‌ها یعنی معرفی و نمایش آثار هنرمندان و در دسترس قرار دادن آن­ها برای خریداران و مجموعه­‌داران، دیگر چندان ضرورتی ندارد یا حتی مناسب نیستند كه هنرمند آن­‌ها را انجام دهد.

هنرمندان تا حد زیادی در ادامه حیات گالری­‌ها نقش دارند. چرا كه آنها باورشان این است و دقیق‌تر بگویم خیال می­‌كنند كه عالم هنر این است كه در كارگاه­‌ها و گالری­‌های هنری فقط به ساخت هنرشان مشغول باشند در حالی كه گالری‌­ها یا نمایشگاه‌ها بقیه كارها را انجام دهند و همچنان به مدیریت خود بر آن­ها ادامه دهند. همه ما باید خودمان و مهارت‌هایمان را بدون توجه به تجارت یا شغلی كه در آن هستیم، به فروش برسانیم و این شامل حال هنرمندان هم می­شود. اگر شما فكر می­‌كنید كه هنرتان شایستگی این را دارد كه به نمایش عموم گذاشته شود و توسط خریداران و مجموعه داران ویا هر كسی دیگر خریده شود، پس خود شما باید این كار را انجام دهید و اینترنت و شبكه­‌های اجتماعی بهترین مكان برای این منظور هستند. قطعا برخی از شما خواهید گفت كه گالری­‌ها همواره برای هنرمندان مفیدند. چون هنرمندان مهارت­‌های لازم را برای بازاریابی، جذب مجموعه داران و فروش ندارند. آن­ها می‌­گویند كه خلق اثر هنری یك شغل منزوی است در حالی كه بازاریابی یك شغل اجتماعی است. البته تا حدودی حق با آنهاست. اما حضور در شبكه‌­های اجتماعی تنها به معنی بازاریابی نیست. بلكه هنرمندان می­توانند خودشان و هنرشان را به دیگران معرفی كنند. شگفت انگیز­ترین پیشرفت آن­ها این است كه هنرمندان اكنون می­‌توانند بسیار بیشتر از گالری‌­ها و با وسعت بیشتری این كار را انجام دهند.

حقیقتی كه وجود دارد این است كه اكثرا تنها فروشندگان برتر گالری‌­های هنری، مقدار زمان قابل توجهی را صرف صحبت كردن می‌­كنند. حتی اگر شما نمایشگاه­‌های هنری زیادی داشته باشید این از نظر اغلب هنرمندان چندان عالی نیست. اگر از اكثر صاحبان گالری بپرسید خواهند گفت كه تنها تعداد كمی از هنرمندان هستند كه سهمی در فروش آنها دارند و اگر هنرمندی جزء این تعداد كم نباشد گالری هیچ تمایلی به ارائه آثار او ندارد. بنابراین شما به سادگی می­توانید به صورت آنلاین خود و هنرتان را به همه معرفی كنید. چراكه هر كسی كه یك كامپیوتر و یا یك موبایل داشته باشد به راحتی به اینترنت دسترسی دارد.

در گذشته، اگر هنرمندان و مجموعه‌­داران می­‌خواستند آثار خود را در موزه یا موسسه­‌ها و در رده‌­های بالای جهانی نمایش دهند، حضور در گالری­‌ها اولین گام برای طی كردن این مسیر بود. اما امروزه همه این‌ها تغییر كرده است، مردم (از جمله موزه داران، مجموعه داران، سرمایه گذاران، تاجران، صاحبان گالری­‌ها و هركسی كه به هنر علاقه دارد) از نحوه جستجو و فروشگاه­‌های آنلاین آگاه هستند. همه در جستجوی ستاره‌­های  بزرگ هنری بعدی هستند و می­‌دانند كه با كامپیوتر و یا موبایل خود می­‌توانند قلمروی بیشتری را نسبت به گالری­‌ها و فروشگاه­‌های فیزیكی و یا دیدن هنرمندان در كارگاه­‌های خودشان طی كنند. برای هنرمندان هم شانس اینكه از طریق اینترنت كشف شوند بسیار بیشتر از قبل است. همه انواع سایت­‌های هنری، وبلاگ­‌ها، نشریه­‌ها و سایر حوزه­‌های آنلاین از طریق مقاله و مصاحبه و ویدئو ویا غیره به طور همیشگی آماده كشف هنرمندان جدید و معرفی آنها به خوانندگان خود هستند. به عنوان نتیجه باید بگوییم كه هنرمندان برای شناخته شدن، بیشتر مدیون استعداد و مهارت­‌ها و شخصیتشان هستند و هنر بدون گالری‌­های سنتی نقش اصلی را در به رسمیت شناختنشان بازی می­كند.

و حالا خبرهای حیرت آور... در بسیاری از موارد، رابطه بین گالری­‌های سنتی و هنرمندان بسیار سست است. قبلا از آن­جا كه گالری­‌ها تعیین كننده بودند، هنرمندان باید توجه آنها را جلب می‌­كردند، باید خودشان و هنرشان را به گالری‌­ها معرفی می­‌كردند و امیدوار می­‌بودند و دعا می‌­کردند كه فرصتی به آنها داده شود. اما امروزه هنرمندان می­توانند با یك پروفایل خوب و جامع و تاثیرگذار در اینترنت طرفداران زیادی را جمع كنند و اساسا كنترل بیشتری بر آثارشان داشته باشند. چه آن­‌هایی كه به نمایش درآمده‌­اند و چه آن‌­هایی كه ارائه نشده­‌اند. از طرفی گالری­‌ها هم فقط به این دلیل تمایل دارند كه هنر و آثار آن‌ها را نشان دهند كه می­دانند فقط از طریق هنرمندان می­توانند تعداد بیشتری بازدید­كننده و طرفدار را جذب كنند.

وقتی یك گالری معمولی در اینترنت می­تواند چندین هزار و یا بیشتر طرفدار داشته باشد، پس این غیر معمول نیست كه یك هنرمند ده‌­ها و یا حتی صدها هزار طرفدار و هوادار داشته باشد. به هرحال دنبال كردن گالری‌­ها در اینترنت هیچ چیز جذابی ندارد. همه كاری كه انجام می­‌دهند این است که تصاویر آثار هنرمندان را منتشر می­‌كنند، در صورتی كه صفحات شخصی هنرمندان از نظر محتوایی، بصری و توضیحات قوی‌­تر است و بازدید كننده‌­های بیشتری را جلب می­‌كند.

اگر فرض كنید که گالری­‌ها روراست باشند، اكثر صاحبان گالری‌­ها به شما می‌­گویند كه اغلب بازدیدكنندگان جدیدی كه وبسایت آن­‌ها را پیدا كرده‌­اند، از طریق جستجوی نام گالری آن­‌ها نبوده بلكه با جستجوی نام هنرمندانی بوده كه آن­‌ها معرفی كرده‌­اند. از همه این­‌ها نتیجه می‌­گیریم كه هنرمندانی كه طرفداران قابل توجهی در اینترنت دارند نسبت به آن‌هایی كه نمی‌دانند چه هنری را و كجا می‌خواهند به نمایش بگذارند، شناخته شده‌­تراند. طرفداران اینترنتی پول رایج دنیای هنری جدید هستند، كسانی كه خرید می­‌كنند معیار طلا هستند و ستارگان هنری شبكه‌­های اجتماعی هم این نفوذ را دارند كه تعیین كنند آثارشان توسط چه كسی و یا كدام گالری به نمایش دربیاید.

حالا قبل از اینكه در مورد مطالب گفته شده خیلی شگفت زده شوید، موضوع دیگری هم هست. به همان اندازه كه فرصت­‌های اینترنتی امروزه بسیار فوق­‌العاده هستند، اما اینترنت دوای همه دردها نیست. همه هنرمندان بعد از آن چندان هم از وضع خود راضی نیستند چراكه داشتن یك پروفایل آنلاین همواره نگهداری و رسیدگی می­‌خواهد واین بسیار زمان­بر است و مثل هر كار دیگری مشكلات خود را دارد. از این گذشته یك هنرمند برای اینكه همواره مخاطبان را به سمت خود جذب كند و بر آن‌ها تاثیر­گذار باشد و بتواند نسبت به سایر هنرمندان برتری كسب كند باید آثار هنری با كیفیت تولید كند. درصد كمی از هنرمندان همچنان مثل دوران قبل از اینترنت بر حسب محبوبیت و یا شانس، مشهور باقی می­‌مانند. چیزی كه تغییر كرده است این است كه اگر شما هنر خوبی ارائه دهید و مصمم باشید كه آن را منتشر كنید، شانس شما برای شناخته شدن استعدادتان و جذب طرفداران به طور قطعی توسعه می­‌یابد. مهم نیست كه كجا زندگی می­‌كنید، چه شرایطی دارید، چه تحصیلات و مدركی دارید و اینكه آیا تابحال گالری داشته اید یا خیر.

اگر باور ندارید، فقط یك لحظه تامل كنید... مهم نیست كه شما چقدر اینترنت را دست كم بگیرید یا آن را جالب ندانید، یا اینكه چقدر نسبت به ارائه آثارتان در اینترنت فكر بهتری دارید، یا اینكه چقدر شما را در مدرسه هنر شست و شوی مغزی داده­‌اند، یا اینكه فكر می‌­كنید كه پروفایل شما تا چه حد باید نامرئی و نامعلوم باشد كه موفق شوید.... اینترنت در حال حاضر بهترین اتفاق و بهترین چیزی است كه برای هنرمندان اتفاق افتاده تا بتوانند هنر خود را به جامعه ارائه كنند و هیچ چیز دیگری به این خوبی نبوده است. در هیچ جای دیگری جز اینترنت هنرمندان نمی­‌توانند به بحث و گفت گو در مورد آثار خود بپردازند و مخاطب را قانع كنند كه هنر او سزاوار توجه و دیده شدن است.

اینترنت برای برخی از شما كه ممكن است ارتباط خوبی با مردم نداشته باشید و یا در موقعیت­‌های اجتماعی مختلف احساس راحتی ندارید و یا اینكه در تعاملات زندگی واقعی دچار مشكل هستید، می­تواند ناجی باشد. تقریبا از طریق اینترنت می‌­توانید هر كاری را براحتی انجام دهید. از خانه یا كارگاه خود حفاظت كنید بدون اینكه لازم باشد با كسی رودر رو شوید. معنی همه این­ها این است كه هیچ بهانه‌­ای برای هیچ هنرمندی وجود ندارد كه تلاش نكند و توانایی‌­های خود را نشناسد. وقتی كه چنین ابزار قدرتمندی را در دستان خود دارید چرا شما خود را متوقف می­‌كنید قبل از اینكه اصلا شروع كرده باشید. شما هرگز نمی دانید كه چه چیزی ممكن است مگر اینكه آن را امتحان كنید. و چه زمانی بهتر از حالا برای شروع!!!

 

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments