Posts
رکوردشکنی «تن‌تن» در حراجی فرانسه

رکوردشکنی «تن‌تن» در حراجی فرانسه

حراجی فرانسه , داستان‌های تن‌تن
نقاشی‌های اوریجینالی از داستان‌های «تن‌تن» به قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار یورو چوب حراج خورد.

«گاردین» نوشت: نقاشی‌های اوریجینال «هرژه» هنرمند بلژیکی از داستان‌ «کاشفان روی ماه» به قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار یورو در حراجی فرانسوی «آرت‌کوریال» به فروش رسید. پیش‌بینی می‌شد این نقاشی‌ها بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار یورو خریداری شوند.
این اثر هنری که با جوهر چینی در صفحه‌ای ۵۰ در ۳۵ سانتی‌متری کشیده شده، پسر گزارشگر، ‌سگ او و کاپیتان «هادوک» را با لباس‌های فضانوردی روی سطح ماه نشان می‌دهد.
به گفته کارشناسان این حراجی،‌ «کاشفان روی ماه» یکی از تاثیرگذارترین کارهای «هرژه» در تاریخ کتاب‌های کمیک به حساب می‌آید. با فروش بیش از یک میلیون یورویی این نقاشی،‌ «تن‌تن» رکورد گران‌ترین نقاشی کارتونی جهان را به خود اختصاص داد. سال ۲۰۱۲ طراحی جلد کتاب‌ «تن‌تن» متعلق به سال ۱۹۳۲، ‌یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو فروخته شد.
«آرت‌کوریال» علاوه بر عرضه این نقاشی‌ها،‌ ۲۰ طراحی دیگر از «هرژه» را که به «کارت‌های برفی» او شهرت دارند و برای تبریک سال نو طراحی شده بودند، به فروش رساند. در این کارت‌ها، «تن‌تن» و دیگر شخصیت‌های کتاب‌های کمیک «هرژه» در حال اسکی کردن دیده می‌شوند. این نقاشی‌ها هم به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو خریداری شد.
ماجراهای «تن‌تن» از مشهورترین آثار کمیک تاریخ ادبیات و به‌ویژه تاریخ اروپاست و به لطف همین سری آثار، نام «هرژه» در سال ۲۰۰۳ در تالار مشاهیر کتاب‌های کمیک حک شد.
«هرژه» به‌صورت آکادمیک هنر را فرانگرفته بود، اما پس از ترک مدرسه، ابتدا به ‌عنوان یک گرافیست شروع به کار کرد و به ‌دنبال آن، از سال ۱۹۲۹ تا هنگام مرگ در سال ۱۹۸۳ به خلق «ماجراهای تن‌تن» مشغول شد. این نویسنده بلژیکی در سوم مارس ۱۹۸۳ در بروکسل بلژیک از دنیا رفت و با مرگش، آخرین کتاب «تن‌تن» به نام «تن‌تن و هنر الفبا» ناتمام ماند.
«تن‌تن در سرزمین شوروی‌ها» (۱۹۳۰)، «تن‌تن در کنگو» (۱۹۳۱)، «تن‌تن در آمریکا» (۱۹۳۲)، «سیگارهای فرعون» (۱۹۳۴)، «گل آبی» (۱۹۳۶)، «گوش شکسته» (۱۹۳۷)،‌ «جزیره سیاه» (۱۹۳۸)، «عصای اسرارآمیز» (۱۹۳۹)، «خرچنگ پنجه‌طلایی» » (۱۹۴۱)، «ستاره اسرارآمیز» (۱۹۴۲) و «راز تک‌شاخ» (۱۹۴۳) از معروف‌ترین داستان‌های مجموعه ۲۴ جلدی «تن‌تن» هرژه هستند. او تا زمان درگذشتش ۲۳۰ میلیون جلد از کتاب‌های کمیک «تن‌تن» را به فروش رساند.
«ماجراهای تن‌تن» تاکنون بارها مورد اقتباس نمایشی،‌ تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته‌اند. از جدیدترین آن‌ها می‌توان به «تن‌تن؛ راز تک‌شاخ» اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ توسط «استیون اسپیلبرگ» کارگردان برجسته‌ هالیوود روی پرده سینماها رفت.

منبع: ایسنا

Insert Comment
* Indicates required field
Comments

No comments