Posts
خلق نفیس ترین انگشتر هنر معنوی جهان در کوچکترین ابعاد در مشهد

خلق نفیس ترین انگشتر هنر معنوی جهان در کوچکترین ابعاد در مشهد

نفیس ترین انگشتر هنر معنوی جهان(ضامن آهو)، بازآفرینی هنرمندانه تابلویی از استاد فرشچیان در کوچکترین ابعاد ممکن ولی در بالاترین سطح کیفی است که به روش قلمزنی سه بعدی به اندازه های میلیمتری قلمزنی شده است.

به گفته استاد علی جنگی ،انگشتر ( ضامن آهو) تنها یک انگشتر نیست بلکه تابلوی هنری است که تمام وجودم را متوجه اش کرده ام و با عشق خاصی به اتمام رسید.
همچنین استاد علی جنگی خالق این اثر مهم هنری و نیز ریزترین آیت الکرسی جهان به خط نستعلیق به صورت برجسته در ابعاد میلیمتری بر روی رکاب انگشتری است.
انگشتر یاحسین یکی دیگر از آثار فاخر استاد علی جنگی است که در این اثر 6 'یا حسین' را که به یاد 6 گوشه ضریح مطهر حضرت ابا عبدلله( ع) در نظر گرفته بر روی رکاب انگشتر قلمزنی کرده است.
در این اثر نفیس ذکر های یا حسین در ابعاد 1.5 میلیمتر تا 7.1 میلیمتر از سطح پنجره فولاد برجسته تر و با تلفیقی از خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به کار رفته و سلام های زیارت ناحیه امام زمان(عج) نیز به شکل خاصی بر روی نونِ هر 6 کلمه حسین قلمزنی شده که قطر خط کمتر از نیم میلیمتر است و نگین این انگشتر نیز از عقیقی سرخ و زیبا است که بر روی آن چهار سلام معروف امام حسین(ع) با ترکیبی خاص کار شده است.
استاد علی جنگی فرزند استاد حاج اسماعیل جنگی پدر هنر قلمزنی استاد خراسان رضوی است که آوازه وی مرزهای ایران اسلامی را در نوردیده است.
استاد جنگی از کودکی نزد پدرش مشغول به آموزش قلمزنی شد و آنقدر اشتیاق به این هنر در نزد وی بود که اولین انشاء دوران تحصیلش را که می خواهید چکاره شوید؟ با عنوان من می خواهم قلمزن شوم، آغاز کرد.
وی به توصیه پدرش، به آموزش مجسمه سازی و طراحی زیر نظر استاد محمود عطایی فر پرداخت و خطاطی را نیز نزد استاد سیدرضا وزیری آموخت و هنرش را به جهانیان با قلمزنی بر روی رکاب های انگشتر از جنس طلا و بیشتر نقره معرفی کرد.
وی با آثار خاص هنری و معنوی که از خود به جا گذاشته هنر قلم زنی را در بالاترین سطح ممکن به رخ تمام جهانیان کشیده و به این هنر که بیش از پنج تا هفت هزار سال قدمت دارد، سبک قلمزنی سه بعدی در ابعاد میلیمتری را به عنوان پیشرفته ترین سبک قلمزنی جهان ارائه و آثار بی نظیری خلق کرده که تاکنون کسی نتوانسته نظیر آن را به وجود آورد
استاد جنگی که در مشهد زندگی می کند، رمز و راز موفقیت در این هنر ارجمند و نیز خاطرات هنری و شخصی خود را بازگو کرد.
س- دلیل اصلی گرایش شما یه هنر قلمزنی چیست؟
ج- در ابتدا باید بگویم در خانواده ای مذهبی به دنیا آمده ام، پدرم استاد حاج اسماعیل جنگی یکی از هنرمندان قلمزن است که فردی مومن و متعهد و مردمی است و جدا از پدر بودن، استاد بنده نیز هست و حق زیادی به گردن من و هنر دوستان پایتخت معنوی ایران دارد. تمام وجودم به این هنر معطوف شده بود و آموزش آن به بزرگترین خواسته زندگی من تبدیل شد.
س- اوج هنر قلمزنی از چه زمانی در آثارتان تبلور یافت؟
ج- عقیده قلبی من این است که هنرمند اگر از نوجوانی با عشق و علاقه و تمرکز، بهترین بودن را در وجودش شعله ور کند در همان ابتدای جوانی می تواند آثار ارزنده ای را خلق کند و هر چه پیش برود آثارش خاص و پخته تر می شود. من که از ٩ سالگی توسط پدر با این هنر آشنا شدم آثار هنری ام را از 16 سالگی عرضه کردم که اولین کارم (گل رز) بود که آنقدر طبیعی قلمزنی کردم که هنرمندان بزرگ اصفهانی مانند استاد محمد اسکندری و استاد مهدی علمداری وقتی کار را دیدند احساس کردند توسط دستگاه تولید شده است. پس از آن صورت بچه ٩ ساله ای را در حدود ٢٠ سالگی چنان قلمزنی کردم که سفارش دهنده کار که از آمریکا مراجعه کرده بود، دقایقی را مبهوت کار بود و آن را نگاه می کرد و باورش نمی شد که بر روی فلز سخت صورت بچه ای که دارای لطافت است، این چنین طبیعی کار شده باشد. ذوق و استعدادم باعث می شد که تمامی سبک های قلمزنی را تجربه کنم. برجسته کاری- قلم گیری- سیاه قلم و ... تا آنجا که به کلاس های طراحی، مجسمه سازی و خطاطی زیر نظر استاد محمود عطائی فر و سیدرضا وزیری رفتم و دریچه های از هنر قلمزنی به رویم باز شد.
س- چرا شما هنر را با روح معنویت در آثارتان نشان می دهید؟
ج - وقتی که آثارت در قالب معنویت باشد با تامل بیشتری دیده می شود و جدا از دید هنری که دارد تاثیر خاصی بر بیننده می گذارد و می تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. به طور قطع تمامی کارهای من تاکنون به دلیل روح معنوی که در آن نهفته شده توانسته نتایج درخشانی را به همراه داشته باشد.
س- آیا هر سفارشی را می پذیرید؟
ج - چند سال قبل سفارشاتی آمد که منحرفانه بود و درآمد زیادی داشت اما انجامش ندادم و یا سفارش عکس پادشاه عربستان را دادند و با اینکه شیوخ آن جا پول خوبی می دادند و بنده نیز نیاز مبرمی به آن پول داشتم اما نگاهی هم به آن عکس نینداختم چه رسد به قبول سفارش آن، همچنین آرم های شیطان پرستی زیادی سفارش داده اند و تابلوهایی از جنس دیگر که هیچ یک را قبول نکردم. اکنون هم که آمده ام ریزترین خط نستعلیق برجسته جهان را از آیات قرآن استفاده کرده ام، با این دید که وقتی در مقابل دوربین های رسانه های جهان قرار گرفت این آیات خوانده شود و صدای هنر پر از معنویت گوش ملت های جهان را نوازش دهد.
وی ادامه داد: هنرمندانی که در مسیر قرآن پیش می روند مایه افتخار امام زمان (عج) هستند و باید حمایت جدی از این عزیزان مظلوم شود اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه حمایت جدی و سازماندهی شده ای را ندیده ایم و اگر عشق به اهل بیت نباشد، هنرمندان قرآنی دیگر نمی مانند.

س- چرا انگشتر(ضامن آهو) نفیس ترین انگشتر هنری معنوی جهان نامگذاری شد؟
ج - در سال های آشنایی من با هنر قلمزنی تمام سعی من بر این بوده که هنر قلمزنی ایرانی را به بالاترین مرتبه برسانم. در شرایط فعلی به جرات می توان گفت ١٥ سال از دوران جوانی ام را به دنبال دانسته های هنری صرف کردم تا آنجا که توانستم قلمزنی ٣ بعدی در ابعاد میلی متری را ابداع کنم و اینکه چرا این هنر را بر روی رکاب های نقره ای که نگین آن ها بیشتر از عقیق یمنی و یا فیروزه نیشابور است کار می کنم، فقط فقط به این دلیل است که هنرم را در خدمت دستورات اهل بیت قرار دهم.
وقتی سر قلمهای به کار برده شده تا حد یک چهارم سر سوزن است کار بسیار کند پیش می رود. سر آهو ٧٠ روز وقت مرا گرفت ولی وقتی تمام شد حتی خودم باورم نمی شد که توانسته ام در این ابعاد که به راحتی دیده نمی شود تمام عضلات واقعی صورت یک حیوان لطیف همچون آهو را کار کنم، همسرم که خدا پشتیبانش باشد، خیلی در سطح کیفی کارهای من دخیل است، ایشان حافظ کل قران کریم است و بیشتر روح معنویت کارهایم را مدیون وی هستم ، زندگی با هنرمندی که کارهای هنری اش را در منزل انجام می دهد آسان نیست.
وی ادامه داد: انگشتر ( ضامن آهو) تنها یک انگشتر نیست بلکه تابلوی هنری است که تمام وجودم را متوجه اش کرده ام و با عشق خاصی به اتمام رسید. فقط بیننده هنرمندی که این انگشتر را از نزدیک می بیند، متوجه رنج های نهفته در آن می شود. گوشه به گوشه کار سختی خودش را داشت. از دندادن های بچه آهو بگیرید تا سم ماده آهو یا عضلات دست جلوی حیوان که با ژست خاصی ایستاده. فقط همین را بگویم که حدود هفت بار کار کردم ولی به خاطر سه بعدی بودن، عضلات خوب از آب در نمی آمد و باور کنید که حوصله ام سرمی رفت تا آنجا که از کار دست کشیده و پس از ساعتی با توکل به خدا دوباره ادامه می دادم. درست است که این انگشتر اثر دست من است ولی خدا می داند که نقش پدر و مادر و همسرم و بالاتر از همه نگاه پر از مهر و عطوفت سفارش دهنده اصلی آن یعنی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) چقدر بر روی این کار و نحوه ساخت آن تاثیر داشت همین بس که در یک روز نزدیک به ٨٠ کانال خبری به دفعات انگشتر ضامن آهو را نفیس ترین انگشتر هنری و معنوی معرفی کردند و اگر امروز صدا و سیما مستندی درباره این انگشتر می سازد و آن را به تصویر می کشد، همه و همه از لطف خداوند متعال و عنایت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) است که در حق من روا داشته اند.
سابقه قلمزنی و کاربرد فلزات طبق مستندات تاریخی موجود به بیش از هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و آثار به جا مانده در هر دوره نمایانگر حرکتی متداوم است که علاوه بر نمادهای عینی و مادی که در قالب ظروف،جام ها و نظیر آن قلم زده شده؛ نمایانگر فضای روح بخش و معنوی است که ریشه در باورها و اعتقادات حاکم بر دوره خود داشته است.

2

منبع: ایرنا