نجیب‌ترین اسب‌ها در آثار ترقى‌جاه / شاعرانه‌ترین طبیعت در گالرى شکوه

ارسال شده توسط: سعید محسنی سربندی در: 0 نظر بازدید: 618
نجیب‌ترین اسب‌ها در آثار ترقى‌جاه / شاعرانه‌ترین طبیعت در گالرى شکوه

نجیب‌ترین اسب‌ها در آثار ترقى‌جاه / شاعرانه‌ترین طبیعت در گالرى شکوه

نمایشگاه جامعى از آثار زنده یاد ˝محمدعلى ترقى جاه˝ عصر جمعه نهم مرداد در گالرى شکوه آغاز به کار کرد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی گالری شکوه؛ ٦٠ نقاشى در ابعاد مختلف که دوره‌هاى متعدد از آثار ین نقاش طبیعت گرا را بازتاب مى‌دهد در حالى روى دیوار آمده‌اند که رنگ‌ها و حس پررنگ نوستالژى در تک‌تک آنها موج مى‌زند: مردم به ویژه روستاییان در پهنه دشت و یا صمیمیت کاهگلى دهکده‌ها، اسب‌ها ، خروس‌ها و طبیعتى که به شدت خلاصه شده و گاه به سمت انتزاع مى‌روند و مى‌توان از آنها معناهایى تازه یافت چشم هر مخاطبى را به خود جلب مى‌کند.

بهنوش فروتن، مدیرگالرى شکوه که ین نمایشگاه را تدارک دیده است، درباره چگونگى جمع‌آورى این کلکسیون قابل توجه از آثار زنده یاد ترقى جاه گفت: ین نمایشگاه از کلکسیون چند مجموعه دار بسیار معتبر گرد هم آمده است و تلاش شده با گزینش دوره‌هاى مختلف و چیدمانى رویى، بخشى از زاویه نگاه ین نقاش خوش نام و خوب کشورمان را به تماشا بگذارد.

فروتن افزود: زنده یاد ترقى جاه توانست براى خودش سبک و سیاقى خاص در نقاشى پدید آورد که در عین وابستگى به مولفه‌هاى بومى، از المان‌هاى جهان شمول نیز در آنها پیداست، از ین منظر مباحثى مانند هویت، بازگشت به طبیعت و گرامى داشت محیط زیست در آثار او نمود بسیارى دارد، درست به همه ین دلیل آثار او فراى مرزهاى یران معرفى و تجلیل شد.

دیگر شاخصه آثار زنده یاد ترقى جاه آرامش و طمانینه‌اى ست که در سراسر بوم‌هایش جریان دارد، ین گویا یکى از مهمترین اهداف ین هنرمند هم بود، چنانکه خودش همواره مى‌گفت: همیشه آرزویم ین بوده که همه آدمیان بی آنکه دل مشغول فرهنگ، مذهب، آئین و دیگر ویژگی‌های متمایز کننده خود باشند، در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند.

وی در آثارش رنگ‌ها را از طبیعت گرفته و در مغزش به ثبت رسانده وحتی دیگر نیازی به مکانی در طبیعت برای اجرای آثارش نداشته بلکه او به نوعی رنگ شناسی رسیده بود که در عین انتزاع، طبیعت را با زیر بم‌هایش به تصویر می‌کشید . آنچه از تماشای دوره‌های مختلف کاری محمدعلی ترقی‌جاه بر می‌آید، این است که برای وی نقاشی و هنر هدف نبوده و اینها تنها وسیله‌ای برای بیان دغدغه‌های درونی‌اش بودند.

او که نخستین نمایشگاه انفرادیش را سال ١٣٥٥ در تهران برگزار کرد،در سال ١٣٥٧ در نمایشگاه بین‌المللی هنر بازل سوئیس حضور یافت؛ او در میانه دهه ١٣٦٠ روش ویژه خود را که مشخصه آن اسب‌هاى خلاصه و ساده شده بود را بروز داد که به سبک هنرى وی معروف شد. موزه بین‌المللی هنر قرن بیست و یکم آمریکا (TIMOTCA ) نقاشی هی او را به عنوان نماینده هنر یران انتخاب کرد. آثار او در مجموعه موزه هنرهی معاصر تهران، موزه هنرهی مدرن شارجه، موزه ورلد، نوتردام هلند و ... به یادگار است.

محمدعلى ترقى جاه ٢٣ مردادماه ٨٩ در سن ٦٧ سالگى پس از پیان نمیشگاهش از ژنو به تهران بازگشته بود که درگذشت.
فرداى رفتن او، ناصر آراسته هنرمند نقاش گفت: محمدعلی ترقی جاه یکی از نوابغ نقاشی یران بود؛ آثارش بازتاب دهنده شخصیت خاص خود او بود و در هنر همین مهم است.

حبیب‌الله صادقى، رییس سابق موزه هنرهاى معاصر تهران گفت: ترقی‌جاه هنرمندی معناگرا و با اخلاق و اندیشه بود، از جمله هنرمندانی بود که در سه دهه که من حاصل تلاشش را دیدم، پیگیری با نگاهی مجدانه، حساس و دقیق داشت. او به موضوع هنر و لطافت‌های انسانی در آثارش بسیار دقت می‌کرد و ین کیفیت‌ها در آثار او متجلى بود

اما مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پیامی، ترقى‌جاه را از بنیانگذاران هنر انقلاب در حوزه هنری خواند؛ مرتضی گودرزی دیباج نوشته بود: او هنرمندی صبور بود که با عشق به هنر و فرهنگ سرزمین خود و با خلق زیبایی‌های برگرفته از همین فرهنگ زندگی کرد، او صادقانه تلاش کرد تا دین خود را به هنر متعهد ادا کند. ترقی‌جاه از ابتدی انقلاب با هنر خویش همراه نهضت بود و با بی‌تکلفی مخاطب خود را توده‌های مردم قرار داد و کوشش کرد با خلق آثاری صمیمی، دردآشنای آنها باشد.

در این افتتاحیه نمایشگاه زنده یاد ترقى‌جاه در آستانه پنجمین سالگرد درگذشت او، حجه‌الاسلام شاهمرادى، دبیر شوراى فرهنگ عمومى، مجیدملانوروزى مدیرکل هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیف‌الله پویاراد مدیر دوسالانه نقاشى دامون فر، عنایت‌الله نظرى نورى، حجت شکیبا، مجتبى ملک زاده و ... حضور داشتند.

نمایشگاه آثار زنده یاد محمدعلی ترقی‌جاه تا تاریخ ۳۰ مرداد ماه در گالری شکوه واقع در خیابان اندرزگو ،خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه (به جز تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از این آثار دیدن کنند.

منبع: Arthibition.net

درباره نویسنده

پست های مرتبط